Friday, October 7, 2011

MOU IPT tempatan dengan AL-Azhar dibatalkan


Universiti Al-Azhar yang melahirkan ramai ulama di seluruh dunia dan ulama di dalam negara kita.

Tindakan kerajaan Malaysia membatalkan MOU diantara institusi pengajian tinggi tempatan dengan Universiti Al-Azhar merupakan salah satu tindakan yang dianggap mengkhianati budayamencari ilmu yang diamalkan sejak sekian lama di dalam negara kita. Berdasarkan hujah dangkal yang diberikan oleh Timbalan Menteri Pelajaran, Dato Harun Idris bahawa tindakan membatalkan MOU ini adalah kerana pihak KPT sedar bahawa para pelajar sektor pengajian Islam mempunyai peluang yang tipis di dalam bidang pekerjaan dan tidak memenuhi tuntutan sektor pekerjaan yang sedia ada.

Saya merasakan hujah tersebut terlalu biadap kepada para pelajar pengajian Islam di seluruh IPT di dalam ataupun luar negara. Beliau menyamakan kursus pengajian Islam dengan para pelajar kursus Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) yang dikatakan mempunyai pasaran kerja yang terhad.

Ingin saya tegaskan bahawa, kenyataan tersebut ternyata salah dengan konsep menuntut ilmu yang di amalkan oleh para pelajar bidang agama. Bagi pelajar pengajian Islam, rata-rata dikalangan mereka terutamanya dikalangan mahasiswa al-azhar, mereka menuntut ilmu adalah kerana ingin membantu membentuk masyarakat yang lebih sejahtera dan mengamalkan Islam dengan sempurna. Bagi mereka soal pekerjaan bukan menjadi matlamat utama kerana kebanyakkan daripada mereka apabila pulang menjadi penggerak masyarakat dipelbagai lapangan. Ada dikalangan pelajar agama yang masuk ke dalam bidang profesional. Ada juga yang menginfaqkan diri ke jalan Allah dengan menjadi pendakwah sepenuh masa.

Tidak kurang juga dikalangan mereka yang membuka pondok dan menyebarkan ilmu melalui kelas-kelas yang dijalankan. Oleh itu tidak timbul isu bahawa pelajar Pengajian Islam yang menganggur. Saya melihat apabila Dato Idris menyatakan bahawa pelajar Pengajian Islam kurang pasaran, saya sendiri sebagai salah seorang mahasiswa Pengajian Islam melihat perkara ini ianya hanya alasan yang direka-reka semata-mata.

Di saat-saat mahkamah syariah masih lagi belum mempunyai hakim yang cukup, bahkan pejabat-pejabat agama sendiri belum mempunya pegawai sulh dan pegawai agama yang mencukupi, pihak KPT sudah mengeluarkan kenyataan sedemikian. Manakala subjek J-QAF yang dilaksanakan juga memerlukan kepada pelajar lepasan Pengajian Islam.

Kenapa KPT hanya menjadi pelajar Pengajian Islam sebagai sasaran terutamanya yang ingin melanjutkan pelajaran ke Timur Tengah. Mungkin pihak KPT melihat dengan lahirnya para ulama dari bumi anbiya ini akan mengancam kedudukan kerajaan 5 tahun akan datang. Saya melihat ianya merupakan isu pendidikan yang cuba dipolitikkan. Kepada pihak KPT jangan mempolitikkan isu pendidikan ini. Sudahlah Sekolah Agama Rakyat (SAR) dibunuh beberapa tahun yang lepas, janganlah dibunuh pula "ulama-ulama" yang bakal lahir daripada bumi anbiya. Biarlah bumi Malaysia yang sudah sekian lama dihujani dengan fahaman sekular ini dibersihkan oleh golongan agamawan dari timur tengah ini.





Surat pembatalan MOU Mu'adalah

Merujuk kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh Pejabat President Universiti al-Azhar pada 3 Mei 2008 bersamaan 27 Rabiul Akhir 1429 jelas menerangkan maksudnya.

Pembatalan ini berkuatkuasa mulai 22 April 2008 yang melibatkan semua Institusi Pendidikan di Malaysia yang berasakan MOU atau Mu’adalah Shahadah. Ini bermakna, semua pelajar melalui Institusi berkaitan tidak lagi diterima masuk ke Universiti al-Azhar pada tahun ini.

Sekian.

(Penjelasan ini terkandung di dalam surat yang dikeluarkan oleh TYT Datuk Zainal Abidin Bin Abd Kadir, Duta Besar Malaysia Kaherah)

untuk bukti sila KLIK

No comments:

Post a Comment