Saturday, October 8, 2011

Kumpulan Al-Aqaseh


Apabila melihat lagu nasyid berkumandang di radio teringat saya kepada kisah semasa zaman nakal dulu-dulu. Ketika itu di antara provokasi yag cuba dibuat adalah dengan mewujudkan sebuah kumpulan nasyid baru iaitu Al-Aqaseh. Berbekalkan semangat baru, kumpulan al-aqaseh ini cuba melangkah ke hadapan untuk menandingi al-faradis.

Berbekalkan beberapa orang pelawak spontan seperti Affan menyebabkan kumpulan ini mudah untuk popular. Shafie pula menjadi pencipta lirik bagi lagu "Mutiara Kasih" yang dicipta khas untuk guru-guru sempena hari guru. Sayang pula sebab dah lama tak recall, menyebabkan lirik-lirik lagu ini hilang, hanya korus yang saya ingat.

"Tanpa mu oh guru Siapa diriku

Dijalan yang penuh berliku-liku"

Mungkin Nampak biasa, tetapi bagi ahli kumpulan ini rasanya korus ini yang paling diminati. Tak dapat dilupakan ketika itu, Idris juga merupakan salah seorang kepada yang merancang untuk menggerakkan kumpulan ini.

Kemuncak persembahan adalah semasa sambutan hari guru dimana mendapat tepukan gemuruh dan berjaya menyentuh hati Cikgu Hassan dan guru-guru yang lain. Sirr pula memeberikan hadiah yang diterimanya kepada kami tanda sokongan awal.

Kumpulan ini melangkah jauh apabila Berjaya "menghijck" malam budi kemuliaan apabila junior-jonior al-aqaseh membuat persembahan diatas pentas bersama Izwan Abdullah dan Idriss Yusoff. Pada ketika itu bengang tidak terkata perasaan Hakimi dan Ust Yaakob sebab kumpulan ini melambat-lambatkan masa. Hehehe..lawak betul.

Cuma selepas beberapa tahun suara al-aqaseh tidak kedengaran, merdu sekiranya di dalam perjumpaan akan datang diadakan persembahan kumpulan al-aqaseh. Mungkin persembahan pada kali ini lebih bertambah humornya kerana masing-masing sudah melangkahkan kaki ke Universiti. Kepada ahli kumpulan al-aqaseh yang saya sudah lupa nama, boleh tak tolong kumpulkan nama ini kembali untuk dokumentasi sejarah.

Mohd Faisal Bin Mustaffa
http//:faisalkini.blogspot.com

No comments:

Post a Comment