Tuesday, October 11, 2011

Lambaian Kuala Mu


Bergambar beramai-ramai di Kg Beswok

Dua minggu yang lepas saya sempat mengikuti rombongan dakwah bersama Ummah Aid dan Muhammadiyyah International ke perkampungan orang asli di Kuala Mu, Sg Siput Perak. Rasanya pengalaman ekspedisi tersebut sesuatu yang baru dalam hidup saya.

Saya bersama Zaidi dan Zafar bergerak ke Sungai Siput menaiki “kancil”. Manakala rombongan daripada Pulau Pinang seperti yang dikhabarkan oleh Zaidi, bergerak daripada USM. Di pertengahan jalan, side mirror ‘kancil” tercabut. Tersenyum saya bersama Zaidi. Zafar di belakang sudah nyenyak melayan nikmat tidur.

Sebaik sampai di Tol Grik, kami menanti kehadiran rombongan daripada Pulau Pinang. Sementara menanti, saya sempat mengilang tahi mata sebentar. Zack dan Zafar sibuk usik mengusik di tepi jalan.Setiba sahaja rombongan dari Pulau Mutiara tiba, kami bergerak menuju ke rumah Cikgu Bob. Kata Zaidi, Cikgu Bob merupakan pakar dalam mengendalikan kenderaan pacuan 4 roda.Pada mulanya saya ingatkan ianya suatu yang biasa sahaja, namun selepas menaiki Land Rover, saya mula merasai cabaran. Apakan tidak, Land Rover yang saya naiki tiada cermin hadapan. Pecah ketika ekspedisi yang lalu ketika Land Rover tersebut bergolek dari puncak bukit ke bawah. Seperti yang diberitahu oleh Zaidi, Land Rover tersebut diberikan oleh pihak Kementerian Kesihatan kepada Ustaz Wahab. Walaupun kelihatan agak uzur, namun sudah banyak jasa yang ditaburkan. Boleh dikatakan Land Rover ini tidak pernah ketinggalan dalam mengikuti ekspedisi dakwah ke Kuala Mu.

Kami merentas lautan kegelapan malam, membelah hutan belantara seawal jam 3 pagi. Kabus malam yang sejuk menusuk ke tulang hitam. Angin menghembus laju dari hadapan disebabkan tiada cermin penghadang untuk menghalang. Sahabat saya Zafar berpeluk tubuh kesejukkan. Bagi saya itu adalah suatu yang biasa. Kehidupan saya dikampung juga sedemikian rupa. Bahkan program-program yang pernah diikuti sebelum ini lagi mencabar kesejukkannya. Berendam di dalam sungai ditengah malam. Suatu yang indah dan manis! Land Rover yang saya naiki membontoti Land Rover biru yang diberi nama “Yala”. Diikuti Pajero Cikgu Hasyim dan Trooper Unit Amal Pulau Pinang yang kesemuanya saya belum kenali. Di awal perjalanan saya hanya senyap dan memerhati gelagat adik-adik dan abang-abang di dalam Land Rover tua ini. Mereka bersembang sambil bergelak ketawa bercerita tragedi dan kenangan ekspedisi yang lalu. Zafar tidur, manakala Zaidi ditugaskan memandu Yala. Saya hanya berdiam diri.

Setiba di tengah hutan, kelihatan permandangan begitu cantik. Subhanallah, sungguh indah ciptaan Allah. Tidak pernah saya melihat gugusan bintang begitu banyak tergantung dilangit. Keindahan tersebut tidak dapat saya gambarkan. Inilah kehebatan ciptaan Allah yang maha agung, tidak dapat saya ungkapkan dengan kata-kata.

Kira-kira jam 5 pagi, kami tiba di tempat persinggahan. Ada yang mengambil peluang untuk melelapkan mata. Ustaz Wahab orang yang paling awal berwuduk dan menunaikan Solat Sunat. Saya kemudiannya mengikuti bersama sahabat-sahabat yang lain. Selepas solat Subuh, kami dihidangkan dengan santapan rohani oleh Zulzaidi. Kemudian, Ustaz Wahab memberi sedikit inzar kepada kami. Beliau mengingatkan, untuk menjadi seorang pendakwah kita mestilah berjiwa besar. Mesti bersemangat waja. Namun saya tidak sempat menangkap 3 sifat pendakwah yang disebut oleh Ust Wahab.

Saya mengenali Ustaz Wahab daripada Zaidi. Mungkin saya ibaratkan Ustaz Wahab seperti Land Rover ini. Walaupun sudah lanjut usia, tetapi masih “degil” untuk berdakwah ke Kuala Mu yang begitu mencabar. Beliau bergiat aktif dalam aktiviti dakwah sejak usia muda lagi. Tidak silap saya beliau sudah berpengalaman selama 16 tahun berdakwah orang asli di Negara Thailand, Vietnam dan beberapa buah Negara Asean yang lain. Manakala di Malaysia sekitar 3 atau 4 tahun beliau mula melibatkan diri secara serius semata-mata mahu melihat kalimah Allah diucapkan oleh masyarakat orang asli. Tidak ramai pendakwah yang tegar seperti beliau.

Usai solat subuh, kami meneruskan ekspedisi. Melihat pemandangan awal pagi membuatkan hati saya terhibur. Sungguh nyaman. Saya cuba mengambil peluang melelapkan mata, namun tidak Berjaya disebabkan Land Rover yang bergoyang kuat. Setiap kali berjaya melepasi dakian bukit, kami bertakbir beramai-ramai. Cuak juga rasanya ketika “Putih” (saya namakan Land Rover kesihatan sebagai putih untuk memudahkan penulisan) mengerang mendaki putih.

Ketika mendaki bukit seterusnya, enjin Putih tiba-tiba mati. Kecut perut. Kelihatan Zafar pucat. Putih seperti mahu mengelungsur ke belakang. Abang Wan cuba menenangkan kami. Saya mengambil kesempatan keluar melalui pintu dihadapan untuk membantu Abang Wan dan Abang Shah meletakkan kayu di belakang tayar Putih. Hanya tinggal Salman didalam untuk mengemudi Putih. Suasana pada ketika itu agak cemas. Mungkin disebabkan kali pertama merasai pengalaman sedemikian rupa. Alhamdulillah, enjin berjaya dihidupkan dan Putih bergerak megah memanjat bukit. Saya bersama beberapa orang yang lain berjalan kaki membontoti Putih dari belakang.

Setengah jam kemudian, kami bertemu pula dengan halangan pokok tumbang merentangi jalan. Masing-masing berusaha untuk mengalihkan pokok tersebut bagi membolehkan kami sampai di Kampung Kuala Mu. Dengan kerjasama daripada semua, halangan tersebut kami berjaya lepasi.
Setiba di Kuala Mu, saya membantu untuk menyiapkan masakan. Kehadiran kami disini cukup bermakna bagi penduduk kampung, kerana mereka berpeluang untuk menikmati “cak raya” ataupun makan besar. Di sini mereka boleh menjamah nasi.

Makanan ruji penduduk disini adalah ubi kayu disebabkan mereka tidak berkemampuan membeli beras. Saya termenung sendirian. Terfikir dikepala, masih ada masyarakat Malaysia yang tidak menjamah nasi disebabkan susah. Namun begitu, saya melihat kehidupan mereka bahagia. Jauh daripada kesibukan kota. Di tepi kampung, mengalir air sungai yang cantik. Sungguh indah permandangan di Kampung tersebut. Usai sahaja masak, kami mengagihkan makanan kepada seluruh penduduk kampung. Selepas itu saya sempat menikmati kesegaran air sungai Kuala Mu. Begitu sejuk dan nyaman.

Sebelum meneruskan perjalanan ke Kampung Bersoak, kami sempat menunaikan solat bersama penduduk kampung. Kanak-kanak diajar untuk melafazkan kalimah dua syahadah. Saya dapat membayangkan kemiskinan pada wajah-wajah anak kecil yang bersama dengan kami. Apabila dihulurkan gula-gula, masing-masing berebut-rebut untuk mendapatkannya. “ Alangkah bertuahnya kehidupan aku sewaktu kecil, walaupun aku susah tetapi mereka lebih susah dari aku” getus hati kecil saya dikala itu.

Selepas itu kami bertolak ke Kampung Beswok. Hujan mulai lebat. Putih mengulangi sekali lagi peristiwa mati di atas bukit. Sekali lagi kami terpaksa turun untuk menyelamatkan Putih. Masing-masing lencun akibat hujan yang tidak henti-henti turun.

Perjalanan kami selepas itu agak sukar. Hujan yang lebat menyebabkan laluan menjadi licin dan becak. Kami terpaksa berhenti beberapa kali disebabkan ada dikalangan kenderaan rombongan ini yang tersangkut. Namun begitu, akhirnya kami berjaya sampai di Kampung Kutei lebih kkurang jam 8 malam. Kami terpaksa menangguhkan hasrat untuk ke kampung Bersoak memandangkan laluan untuk ke sana mengalami sedikit masalah. Ustaz Wahab berkeras untuk bergerak juga ke Kg Bersoak memandangkan inilah kali pertama ekspedisi ini akan pergi ke sana. Masing-masing kelihatan resah dengan kemahuan Ustaz Wahab. Jiwa beliau kental, tidak seperti yang lain yang saya kira agak lembut tetapi tidaklah bermaksud mudah putus asa.

Kami mengambil keputusan untuk bermalam dan membuat “cak raya” kedua di kampung Kutei. Sekali lagi saya menjadi pembantu untuk masakan. Jika dirumah sewa, kawan-kawan menggelarkan saya sebagai ‘Bapak Kari’, kerana saya sering menyediakan juadah yang berbentuk kari. Di kampung Kutei juga saya sekali lagi menjadi ‘Bapa Kari’. Sebelum ini di Kuala Mu, saya sekadar menyediakan rending telur dan kubis goreng. Di Kg Kutei, sambutannya kurang meriah berbanding Kuala Mu. Namun begitu, juadah yang disediakn tetap habis diagihkan.

Kami mula bergerak menuju ke Kg Beswok kira-kira jam 9 pagi. Kami berjaya melepasi halangan titi tersebut dan sampai dengan selamat disana. Penduduk di sini kebanyakkan mengamalkan agama Bahai. Ajaran sesat yang menyeleweng dari Islam yang sebenar. Kami sempat berdialog dengan Ketua Kampung disitu, Tok Penghulu Muhamad B Daud. Tetapi beliau bukanlah beragama Islam. Beliu menyalahkan sikap orang Islam yang hanya mahu berdakwah, namun tidak mahu melakukan follow up. Pelbagai luahan yang beliau sampaikan kepada Ustaz Wahab dan kami semua.

Kira-kira jam 1 tengah hari kami berangkat pulang. Kami singgah di Kg Kutei untuk mengambil anak Tok Penghulu yang mahu menumpang kami untuk ke sekolah. Perjalanan ke sekolah agak jauh dan sukar. Kami menunaikan solat ketika berhenti disebuah kampung berhampiran pinggir hutan. Di situlah majlis wida dilakukan dan masing-masing meluahkan rasa hati mereka mengikuti ekspedisi pada kali ini. Saya sendiri merasakan ekspedisi ini cukup bermakna buat diri saya. Insya Allah, dimasa akan datang saya akan cuba mengajak sahabat-sahabat untuk sama-sama merasai pengalaman yang cukup bernilai ini.

Kemudian saya bertolak balik ke Kuala Lumpur bersama Zaidi, Zafar dan Abg Anuar. Walaupun kunci kereta hilang, tetapi dapat juga dihidupakan dengan bantuan Abang-abang unit amal. Terima kasih saya ucapkan. Kepada Kuala Mu, insya Allah saya akan sampai lagi dilain kali.
Kepada sahabat-sahabat yang ingin mengikuti aktiviti ini saya cadangkan kepada kalian untuk melawat blog rasmi ummah aid, www.ummahaid.blogspot.com .

Oleh:
Mohd Faisal B Mustaffa

SENARAI NAMA PESERTA PROGRAM DAKWAH MASYARAKAT ORANG ASLI PADA 4,5,6 APRIL 2008


1. Borhan b. Omar Unit Amal Malaysia
2 Ustaz Wahab Ummah Aid
3 Cikgu Hasyim -
4 Abg DJ SAM
5 Hairul Annuar Ummah Aid
6 Khamsani b. Mat Sohor Unit Amal Malaysia
7 Mahzan b. Abd Mutalib -
8 Mohd Aswad Sulaiman Unit Amal Malaysia
9 Mohd Faisal b. Mustaffa -PMIUM
10 Mohd Jundullah -
11 Mohd Ridhwan Ummah Aid
12 Mohd Shahrizan Ummah Aid
13 Muhamad Zafar b. Nor Hamzaz -PMIUM
14 Mustaqim b. Mustafa Kamal -
15 Roslan b. Atal Unit Amal Malaysia
16 Salman -
17 Zaidi -UM
18 Zaki b. Ramli Unit Amal Malaysia
19 Aisyah bt. Abd Halim
20 Mariani bt. Ali Amran
21 Nadiah bt. Yusof
22 Noridayu bt. Abd Rasid
23 Norsila bt. Mustafa Kamal
24 Nurul Fikriah bt. Abd Halim
25 Siti Shahrosamirah bt. Shaharman

No comments:

Post a Comment