Wednesday, October 5, 2011

Kepimpinan Islam yang dinanti..

Sudah lama rasanya saya tidak menjengah laman maya ini. Sejak akhir-akhir ini, jarang benar untuk memasuki teratak maya ini disebabkan menyelesaikan kerja-kerja yang tertangguh. Selain itu, tanggungjawab sebagai pengurus calon pro-mahasiswa dalam PRK baru-baru juga menyebabkan blog ini terus mati tanpa diisi.

Biarpun banyak isu yang boleh diulas, namun begitu hati ini mematikan sahaja niat untuk memberikan komen. Biarlah tokoh-tokoh yang lebih berkredibiliti dan berkelayakan memberikan pandangan yang lebih akademik dan tepat.

Apa yang ingin saya bangkitkan disini adalah berkaitan dengan kemenangan Pro Mahasiswa dalam Pilihan Raya Kampus baru-baru ini. Tahniah kepada jentera pro mahasiswa yang bertungkus lumus untuk memastikan kemenangan ini. Tahniah dan takziah juga kepada semua YB-YB yang sudah mendapat mandat daripada mahasiswa dan pihak Universiti untuk memerintah.

Saya yakin dan percaya bahawa kemenangan calon-calon di dalam PRK ini bukanlah disebabkan kekuatan individu, tetapi ianya adalah disebabkan kekuatan pasukan itu sendiri. Kenapa saya katakana sedemikian?

Hal demikian kerana, medan PRK ini bukanlah seperti permainan ping pong mahupun tenis. Di mana ianya melibatkan hanya dua orang pemain. Sokongan hanya diberikan kepada pemain-pemain tersebut.

Tetapi medan PRK ini seperti yang disebut oleh Ust Hasrizal, ianya diumpamakan seperti permainan bola sepak. Sokongan yang diberikan bukan disebabkan individu, tetapi ianya adalah disebabkan sokongan padu terhadap pasukan yang masuk bertanding.

Kekuatan memenangi 8 daripada 9 kerusi umum sudah cukup untuk membuktikan bahawa penerimaan masyarakat kampus terhadap isu-isu yang diperjuangkan oleh pro mahasiswa.

Saya menantikan perubahan baru yang dilakukan oleh sahabat-sahabat saya yang memimpin MPMUM pada kali ini. Mungkin suatu ketika saya pernah mendidik mereka setelah mendapat mandat menggantikan saudara Ridzuan disaat-saat akhir untuk menguruskan calon-calon kerana ketika itu beliau meletakkan jawatan kerana mahu bertanding. Tetapi tugas untuk mengisi kemenangan adalah terletak di tangan mereka sendiri.

Saya mengharapkan sahabat-sahabat saya ini menjadi contoh pemimpin yang terbaik yang bakal melakukan tajdid di Universiti tertua ini.

Ingatlah pesan Rasulullah S.A.W bahawa

“Rakyat itu adalah mengikut cara hidup pemerintahnya”

Sekiranya kita menunjukkan suri tauladan yang baik, nescaya penerimaan masyarakat kampus terhadap kita akan bertambah baik. Sesungguhnya Islam yang kita bawa selama ini merupakan rahmat ke seluruh alam.

Mungkin pemerintahan ini hanya sekejap, tetapi jadikanlah ianya bermakna seperti mana yang dilakukan oleh khalifah Umar Abdul Aziz. Apa yang lebih penting adalah mendapat keredhaan Allah S.W.T.

Sekiranya kita sendiri lemah hubungannya dengan Allah, nescaya kemenangan ini tidak akan bertahan lama.

Hayati kata-kata seorang perempuan Yahudi, dimana dia pernah berkata Umat Islam tidak akan menang selagi mana solat subuh mereka tidak seramai solat jumaat mereka.

Kepada pemimpin-pemimpin mahasiswa ini, fikir-fikirkanlah cerita ini. Jangan hanya dijadikan sebuah cerita, namun pengajarannya tidak diambil sebagai panduan. Mulakan dengan diri, kemudiannya kalian akan melihat kemakmuran dan keamanan akan terpancar dibawah kepimpinan Islam.

Tetapi sekiranya kita sama sahaja seperti mereka, solat jemaah tidak dijaga, al-quran pun entah ke mana, majlis ilmu jarang-jarang dihadiri, nescaya semua perkara yang diimpikan tidak akan berlaku ke kepimpinan islam yang kita idam-idamkan ini.

No comments:

Post a Comment