

Tarikh: 26-28 Mei 2008
Peserta: Kakitangan Jaya Bumi Sdn Bhd
Jam menunjukkan 1.04 pagi. Mata masih belum mengantuk. Kebetulan petang tadi saya tidur selepas pulang dari kelas. Agak keletihan ditambah pula dengan kesejukan hujan. Guruh berdentan dentum.Malam ini, sahabat-sahabat seusrah mengadakan Qiamullail bersama di Masjid. Jadi beramai-ramai meninggalkan Baitul Taubah (nama rumah kami) untuk tidur di masjid. Kawan-kawan semua sudah tidur, memberikan saya peluang memetik kekunci lap top Daniel atapun lebih di kenali sebagai Pok Nya. Sahabat yang saya kira cukup komited dengan gerak kerja tarbiah di kampus.
Ketika berusrah bersama Abang Dzul dahulu, beliau menggelar Pok Nya dengan gelaran nama seorang sahabat. Hal demikian kerana tubuhnya yang kecil dan kerjanya cukup komited. Walaupun lahir dipenghujung tahun 1984, namun begitu akibat kelewatan didaftarkan, maka di surat beranak Pok Nya tercatat 1985 sebagai tahun kelahiran.
Saya membelek artikel berkenaan PPSMI yang diletakkan diatas tabung diluar masjid. Apabila membaca artikel tersebut, fikiran saya melayang kembali ke alam kanak-kanak. Entah kenapa, memori yang sudah lama terpadam kembali bermain difikiran. Saya tersenyum sendirian.
Hal demikian kerana ketika di sekolah rendah saya seorang yang lemah di dalam mata pelajaran matematik dan bahasa Inggeris. Pernah suatu ketika, semasa berada di darjah dua, guru matapelajaran bahasa inggeris (kami panggil teacher) memberikan kami soalan untuk dijawab. Soalan tersebut berupa abjad-abjad dimana kami diminta untuk menyusun abjad tersebut menjadi perkataan. Masih ingat, pada ketika itu saya bersama Nizam (sahabat sepermainan), berbincang untuk mengisi jawapan pada kertas tersebut.
Antara abjad yang diberikan kepada kami adalah, A.E.C.K dengan menunjukkan sebiji kek. Selepas berbincang dengan sahabat saya, kami dengan yakin mengisi jawapan tersebut dengan menulis KACE. Kami yakin pada ketika itu bacaannya adalah kace yang menyerupai kaca.
Setelah menginjak dewasa baru saya tahu bahawa jawapan saya itu salah. Entah mengapa memori silam boleh diingati kembali. Sedangkan peristiwa tersebut berlalu lebih dari 10 tahun lamanya.
Walaupun lemah dalam matematik dan bahasa inggeris, tetapi saya dapat menguasai dengan baik matapelajaran sains dan kajian tempatan. Di mana 3 tahun berturut-turut saya mendapat anugerah pelajar matapelajaran sains terbaik. Bahkan ketika peperiksaan hujung tahun, pernah suatu ketika saya menjawab hanya dalam masa 30 minit, berbanding 1 jam yang diperuntukkan. Isu ini dibincangkan sehingga sampai ke pengetahuan PIBG, namun begitu saya sedikit kelegaan apabila keputusan yang dikeluarkan menggembirakan hati saya. Sehinggalah saya berjaya menamatkan pegajian di peringkat UPSR dengan keputusan 4A1B. Walaupun pada ketika itu saya cukup lemah di dalam penguasaan matematik dan bahasa inggeris, tetapi saya dikurniakan anugerah oleh Allah untuk merasai nikmat mendapat A dalam matematik dan B dalam bahasa inggeris. Padanlah dengan usaha saya yang hanya mengulangkaji pelajaran dengan lastik di dalam hutan. Itu pengalaman saya sebagai seorang budak kampung. Mengalami kesukaran untuk menguasai Bahasa Inggeris, tetapi berjaya menguasai sains dengan baik kerana di ajar dalam bahasa melayu.
Namun begitu, situasi ini tidak berlaku kepada adik saya, Nasuha. Dia sekarang bergelut sedaya upaya untuk memahami pelajaran sains dan matematik di dalam Bahasa Inggeris. Sudahlah subjek Bahasa Inggeris berterabur, dibebani pula dengan dua subjek yang cukup berat ini.
Pernah dia mengadu yang dia tidak memahami apa yang diajar oleh guru. Emak dan ayah hanya mampu mengeluh. Hendak diajar, mereka sendiri tidak faham. Saya tidak menyalahkan emak dan ayah. Saya yakin guru di sekolah tidak akan menyalahkan mak dan ayah saya. Hal demikian kerana mereka tahu bahawa rata-rata dalam kalangan peneroka felda tidak boleh berbahasa inggeris. Setakat menyebut perkataan market yang sudah menjadi percakapan harian orang kedah mungkin boleh. Tetapi untuk menterjemahkan perkataan dan teori sains dan matematik yang agak kompleks mungkin mustahil.
Tetapi saya yakin, pejuang bangsa yang mahukan sistem PPSMI ini diteruskan, mereka mungkin tetap akan menyalahkan ibu bapa. Hal demikian kerana mereka tidak mampu untuk membantu anak-anak menguasai bahasa inggeris. Dengan sumber keewangan yang kurang mencukupi untuk menampung kehidupan menyebabkan rata-rata mereka gagal menghantar anak-anak ke pusat tuisyen untuk memantapkan lagi penggunaan bahasa inggeris ini.
Dari kenyataan sombong mereka setiap kali mengeluarkan kenyataan, membayangkan akan keegoan yang tersemat di dalam hati menteri pendidikan ini. Saya tidak hairan mengapa anak-anak mereka mampu menguasai bahasa inggeris dengan baik. Antaranya disebabkan budaya dirumah yang menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa pertuturan. Bagi anak-anak yang lembab pula dihantar ke pusat pengajian bahasa inggeris dan akhirnya dihantar ke luar negara untuk belajar atas pembiayaan peribadi. Sudah tentu apabila pulang ke tanah air sudah mampu bertutur menggunakan bahasa inggeris dengan baik.
Saya terfikir sendirian, sekiranya adik-adik saya di felda yang sedang membangun sukar untuk mempelajari Sains dan Matematik dalam bahasa inggeris, bagaimana pula dengan masyarakat orang asli dan masyarakat bumiputera di Sabah dan Sarawak? Pengalaman bermalam di kampung orang asli Kuala Mu, meninggalkan kesan mendalam pada jiwa saya. Bukan setakat menggunakan bahasa inggeris, menggunakan bahasa melayu untuk memahami sains dan matematik pun belum tentu boleh atau tidak.
Persoalannya, mengapakah PPSMI yang di laksanakan ini tidak mengambil kira berkenaan keseluruhan masyarakat di dalam Negara kita? Hanya disebabkan idea seorang yang sudah lanjut usianya, ianya terus dilaksanakan tanpa mengambil kira pendapat cendiakawan dan tokoh pemikir tanah air.
Mungkin niatnya murni untuk memartabatkan bangsa melayu dengan penguasaan bahasa inggeris, namun begitu sehingga hari ini saya melihat anak-anak melayu terutama diluar bandar sudah kehilangan selera untuk belajar. Mereka lebih gemar untuk ponteng kelas dan melakukan aktiviti yang tidak sihat. Keadaan ini jelas jika diperhatikan dalam kalangan anak-anak muda di kampung-kampung dan felda-felda.
Lebih jelas lagi syarikat percetakkan buku-buku teks mendapat laba yang banyak kerana mendapat tender mencetak buku teks bertimbun-timbun dalam masa yang singkat. Kesannya anak-anak melayu di kampung terus liat untuk membelek buku tersebut walaupun sudah berjuta ringgit dihabiskan untuk mencetaknya.
Sewajarnya, pihak kerajaan perlu memikirkan kaedah yang terbaik baik bagi menyelesaikan masalah pelajar yang malas untuk belajar. Di tambah pula dengan jenyayah dalam kalangan pelajar yang menjadi-jadi sejak akhir-akhir ini. Pihak kementerian tidak seharusnya lepas tangan di dalam menangani isu ini.
Tindakan Dato Seri Hishamuddin, selaku menteri pelajaran yang membuat kenyataan melulu dengan mengatakan bahawa Dato’ Hassan Ahmad, A. Samad Said dan beberapa tokoh lain dipergunakan untuk kepentingan politik pembangkang cukup memalukan. Adakah golongan cerdik pandai ini terlalu naïf didalam membuat pertimbangan di dalam memperjuangkan hak bangsa. Hanya kerana memperjuangkan isu bangsa terus dilabelkan sebagai pembangkang.
Mengapa lontaran sebegini harus keluar daripada mulut seorang menteri yang kononnya memperjuangkan bangsa dan agama. Dengan gaya percakapan yang agak sombong, dia tetap mempertahankan PPSMI yang dipolopori oleh bekas ketuanya.
Saya memuji tindakan pimpinan PAS, PKR dan sebahagian daripada pimpinan UMNO. Walaupun ramai pimpinan UMNO bersatu mempertahankan PPSMI, namun begitu Khairy Jamaluddin dan Dato’ Puad Zarkhasyi jelas menolak perlaksanaan PPSMI ketika di wawancara oleh wartawan baru-baru ini.
Persoalannya kepada DS Hishamuddin, Adakah kedua-dua pemimpin UMNO ini turut termakan dengan hasutan pembangkang? Atau adakah mereka sedar bahawa PPSMI ini merugikan bangsa sendiri.
Usrah terakhir bersama sahabat-sahabat di Masjid Sultan Sulaiman, Klang
Belakang : Amir (mesir), Fitri (UM), Hafez Sabri (UM), Amar (UKM), & Saya Depan Sabri (UM), Hafiz (UKM) dan Iman (UKM)Sementara menanti setiap kumpulan membentang kesalahan-kesalahan di dalam solat di dalam program Penghayatan nilai R.A.K.Y.A.T di dalam solat, saya sempat menjengah ke laman freindster sahabat saya Fitri.
Apabila saya melihat gambar-gambar di dalamnya, terkenang memori beberapa tahun yang lalu. Saat jiwa muda yang berkocak mahu memperjuangkan Islam dan beriltizam mahu mahu masuk ke Universiti.
Gambar Usrah di atas adalah merupakan gambar yang diambil seingat saya ketika pertemuan usrah terakhir dikala mahu mengambil STPM.
Saya kira inilah usrah pertama saya yang paling mencabar kerana memimpin sahabat-sahabat yang sama umurnya. Usrah kelompok kecil ini merupakan usrah khusus yang dicadangkan oleh sahabat saya iaitu Hafez Sabri. Saban malam kami berbincang, akhirnya terbentuklah kumpulan usrah ini. Alhamdulillah, ke semuanya sehingga hari ini terus istiqamah di dalam memperjuangkan agenda Islam di kampus masing-masing.
Pada awalnya saya dilantik menjadi ketua Usrah bagi seluruh tingkatan 6 Rendah, dan akhirnya menjadi Exco Usrah BADAR pada tahun tersebut. Usrah yang yang dijalankan secara mingguan ini adalah secara besar-besaran iaitu melibatkan keseluruhan warga tingkatan enam tanpa berkecuali. Di dalam usrah ini kebiasaannya akan dijadikan medan muhasabah buat seluruh pelajar lelaki tingkatan 6 di KISAS.
Dengan karektor yang tegas, saya selalunya mengambil bahagian untuk memberi teguran dan kata-kata semangat bagi membolehkan imej tingkatan 6 tidak dipandang rendah.Saudara Azuan selalunya memberikan inzar berbentuk mensucikan hati bersesuaian dengan imej “tok guru” yang ada pada beliau. Rindu rasanya pada Azuan. Walaupun kadang-kadang terlihat isyarat YM beliau menyala, terasa malu untuk menegur. Risau “ulama muda” ini terganggu dalam menelaah kitab-kitab turath dibumi anbiya sana. Pernah saya menegur, tetapi tidak mendapat jawapan.
Alhamdulillah, berkat usaha seluruh warga tingkatan 6 pada tahun tersebut, maka tercatatlah jumlah sebanyak 5 orang mendapat 5 Prinsipal A, dan 18 orang mendapat 4 Prinsipal A .
Gambar di kelas 6 Atas 6, KISAS.
Azuan, Aji dan Habib yang dirindui. Insya Allah pada tarikh 20/02/2020 akan bertemu alumni STPM Kisas 2005 di masjid Sultan Sulaiman jam 2.20 petang.
Semalam saya sempat bersama dengan adik-adik Maktab Perguruan Bahasa Melayu, Lembah Pantai. Walaupun saya balik agak lambat daripada pejabat kerana menyusun atur pejabat bagi membolehkan saya dan Che Mat mempunyai meja sendiri ditingkat atas pejabat. Ustaz Nasib orang yang paling bersemangat mahukan kami berdua menyusun meja pada petang semalam.
Biar pun badan agak letih memandangkan simptom demam Chingkungnya belum sembuh sepenuhnya, namun disebabkan rasa rindu pada adik-adik di IPBM saya tetap bersemangat untuk melangkah kaki ke sana. Kelihatan awan mendung selepas hujan dan guruh yang masih berbunyi, menuntut saya membawa bekalan baju hujan di dalam kotak “doraemon” dibelakang motor saya.
Saya memulakan bicara saya bersama adik-adik dengan membawa pesanan Tuan Guru Dr Haron Din di dalam kelas di Darus Syifa baru-baru ini berkenaan fenomena “Selsema Babi”. Suatu fenomena yang menyebabkan seluruh dunia berada di dalam ketakutan. Ini kerana, sehingga 6 Julai sudah 434 kes yang dicatatkan berbanding hanya 2 kes pada 2 jun lepas.
Saya mengajak mereka supaya melihat fenomena selsema babi ini dengan 4 pandangan. Melihat dengan pandangan mata, pandangan akal, pandangan nafsu dan pandangan mata hati.
Pertamanya dengan pandangan mata. Melihat dengan pandangan mata, seseorang itu hanya mampu melihat peristiwa selsema babi ini secara fizikalnya sahaja. Cuba kita renungkan, apakah yang hanya boleh dilihat dengan mata di dalam kejadian selesema babi ini. Maka tidak lain dan tidak bukan kita hanya akan mampu melihat fakta statistik peningkatan wabak. Mungkin juga kita dapat melihat tanda-tanda symptom wabak ini pada tubuh pesakit, tetapi semuanya adalah berkisar berkenaan fizikal tubuh badan pesakit itu sahaja.
Seterusnya, melihat selsema babi ini dengan pandangan akal. Kebiasaannya melihat dengan pandangan akal ini adalah kebiasaan pandangan para-para cerdik pandai atau pun saintis di dalam bidang ini. Mereka melihat dengan ilmu yang mereka ada untuk mencari punca-punca merebaknya wabak selsema babi ini. Melalui penelitian dan pengkajian ini, mereka akan cuba mencari jalan penyelesaian kepada penyakit yang belum ada jalan penyelesaian ini.
Manakala pandangan ketiga adalah melihat dengan pandangan nafsu. Apabila fenomena selsema babi ini dilihat dengan pandangan nafsu, maka akan adalah golongan-golongan yang bergelak ketawa sambil bertepuk tangan melihat negara-negara yang diserang dengan wabak ini. Ianya akan menjadi suatu keuntungan sekiranya ubat yang ditemui boleh dipasarkan dengan harga yang mahal. Seperti kata sahabat saya Fahyshal di dalam ruangan komen Facebook saya iaitu, selsema babi ini juga mainan kapitalis farmaseutikal yang menggunakan bioteknologi untuk menghasilkan virus demi kelangsungan jualan ubat.
Manakala pandangan yang keempat adalah melihat serangan wabak selsema babi ini dengan pandangan mata hati. Inilah pandangan orang yang tinggi keimanannya kepada Allah S.W.T. Mengapakah berlakunya fenomena sebesar ini? Adakah tiada jalan penyelesaian kepada permasalahan ini? Sekiranya seseorang itu melihat fenomena ini dengan pandangan mata hati, sudah tentu ianya adalah merupakan suatu bala yang ditimpakan oleh Allah S.W.T terhadap penduduk di atas muka bumi ini.
Punca kepada berlakunya wabak ini adalah kerana kederhakaan manusia kepada Allah S.W.T. Maka tiada cara lain untuk menghadapi perkara ini melainkan kita kembali mentaati ajaran Islam dan mengamalkannya. Bersamalah kita meningkatkan amalan kita dan meletakkan ketaatan yang sepenuhnya kepada Allah S.W.T.
Kepada adik-adik, saya meninggalkan pesanan Tuan Guru Ust Haron Din supaya masing-masing mengamalkan Qunut Nazilah dan beberapa bacaan doa penolak bala. Mudah-mudahan dengan amalan tersebut kita semua akan dilindungi oleh Allah S.W.T.
Nota :
Ini komen Abang Hasrul di Face Book saya berkenaan saranan membaca Qunut Nazilah ketika wabak H1N1 ini:
Mazhab Syafie dan Hanafi berpendapat SUNAT qunut nazilah dalam solat untuk menghindarkan taun dan penyakit wabak yang lain. Mazhab Maliki mengatakan SUNAT SOLAT bukannya doa qunut. Mazhab Hambali menyatakan bahwa tidak disyariatkan qunut untuk menghindarkan wabak kerana berlaku wabak taun pada zaman saidina Umar dan beliau TIDAK QUNUT dan tidak menyuruh orang lain qunut.
Insya Allah kita guna pandangan pertama, mudahan H1N1 jd ujian penghapus dosa Insya Allah..AMIN
Mohd Faisal Bin Mustaffa
http//:faisalkini.blogspot.com
Mohd Faisal Bin Mustaffa
http//:faisalkini.blogspot.com