Sunday, September 2, 2012

Provokasi kanak-kanak Rebena & Air Mata


Rasanya sudah 2 hari kerajaan Negeri Kedah dibentuk. Selama dua hari ini sudah 2 isu yang dimainkan untuk menjatuhkan imej kerajaan Negeri. Ada pihak yang tidak dapat menerima kekalahan ini menyerang bertubi-tubi untuk meraih simpati rakyat kekalahan dibeberapa buah negeri.


Mulanya mereka menipu melalui media bahwa Kerajaan Negeri Kedah yang baru dibentuk telah mengarahkan supaya Tadika Kemas di tutup. Entah dari mana khabar angin sebegini diperolehi. Bagi saya sepatutnya berita khabar-khabar angin sebegini perlu diteliti dan dikaji dari mana sumbernya. Mungkin ianya sekadar provokasi sesetengah pihak yang tidak berpuas hati. Sedangkah tiada arahan yang dikeluarkan sedemikian rupa.


Itulah, sepatutnya wartawan yang hendak dihantar ke Negeri "Islam" ini sewajarnya diberi pendedahan khusus berkenaan firman Allah SWT yang berpesan kepada orang-orang mukmin agar menyelidik dahulu berita yang diperolehi daripada orang-orang yang fasik. Lafaz "Fatabayyanu" jelas memberi peringatan kepada kita supaya meneliti, mengkaji dan sedaya upaya mendapatkan maklumat yang tepat sebelum disebarkan.


Namun yang berlaku adalah sebaliknya.Inilah yang saya jangkakan selepas negeri Jelapang Padi mendapat kerajaan baru. Tidak mustahil rakyat Kedah yang di wara-warakan kaya sebelum ini akan jatuh miskin kerana dinaungi kerajaan yang mengamalkan Al-Quran dan As-Sunnah. Mungkin Selangor, sebuah negeri yang maju turut sama akan menjadi negeri yang miskin, diikuti Perak dan Pulau Pinang. Tersenyum saya sendirian kerana sebelum ini hanya Negeri Kelantan sahaja yang "miskin". Negeri Terangganu yang menduduki tangga negeri termiskin di semenanjung Malaysia pun diaggap kaya oleh media.Ajaib betul..Saya tersenyum sendiri.


Kes yang kedua adalah kenaikkan Harga Tambang Feri ke Pulau Langkawi.Daripada RM15 menjadi RM20.Alasannya kerana pengusaha tidak mampu menanggung kos minyak dan penyelenggaraan Feri yang kian naik. Saya sendiri merasakan, ini merupakan rancangan sesetengah pihak yang mahu memburukkan imej Kerajaan dimata penduduk Pulau Langkawi yang dimenangi oleh pembangkang.Nasihat saya, janganlah menunding jari kepada Kerajaan Baru yang dibentuk.Ini kerana apa yang ditanggung oleh pengusaha adalah warisan daripada Kerajaan yang memerintah dahulu. Sudahlah meninggalkan hutang sebanyak 1.8 billion kepada kerajaan sekarang. Betapa beratnya beban amanah yang perlu dipikul oleh kerajaan negeri yang baru dibentuk ini.


Sekiranya harga minyak dikatakan punca, salah siapa? Tidak lain dan tidak bukan adalah salah Kerajaan Pusat yang menaikkan harga minyak tersebut.Kenapa pula Kerajaan Negeri yang disalahkan.Bagi saya, provokasi yang dilakukan ini tidak lain adalah mainan kanak-kanak rebena. Biarlah provokasi ini dimainkan. Saya yakin dan percaya, senjata yang dihunus ini kelak akan memakan tuannya kembali.Lihatlah PRU 12 menjadi buktinya.


Setakat ini dulu coretan saya.Insya Allah kita akan ketemu lagi.Sekiranya hari ini mereka menindas kita. Kita yakin dan percaya kelak Allah akan bersama dengan kita. Sekiranya hari ini Tuan Guru Nik Abdul Azizi Menangis. Saya juga mengharapkan Ustaz Azizan juga akan menangis bermunajat bersama dengan rakyat yang ditindas .Sesungguhnya Air Mata para ulama bermunajat sangat berharga. Semoga Islam terus subur di Negeri Hijau Kuning


"Ya Allah, Kau jadikan kami pengikut yang baik kepada pemimpin kami yang soleh"



No comments:

Post a Comment