Thursday, January 12, 2012

Mudah-mudahan hidup ini dipandu oleh Allah S.W.T

DSC00020
Program pertama di Fitrah Perkasa tempohari

“Kerja hang ni tak mencabar la’, ujar seorang sahabat saya suatu hari. Saya senyap sendirian mengenangkan kerja saya yang tak mencabar ini.

“Biarlah apa orang nak kata Faisal, kerja dulu sementara waktu. Kesian kat Mak Ayah kat kampung”, hati kecil saya memujuk. Bekerja mencari pengalaman disamping membantu keluarga. Bukan selamanya saya mahu menjadi fasilitator kerana dihadapan saya terdapat satu cita-cita yang jauh lebih tinggi. Biarlah ianya menjadi rahsia dihati saya.

Namun begitu, saya tetap akan membuat yang terbaik dalam menjayakan agenda dakwah Fitrah Perkasa yang lebih menumpukan kepada kesedaran Islam dalam kalangan warga korporat. Banyak ilmu-ilmu yang dapat saya pelajari daripada Ustaz-ustaz di Fitrah Perkasa. Mungkin ianya simple, tetapi memberikan kesan yang cukup mendalam terhadap diri saya terutama berkaitan dengan penghayatan di dalam solat.

Ijazah Sarjana (Master)

Walaupun saya bekerja, tetapi hasrat untuk menyambung Master saya masih belum terpadam. Insya Allah sebaik sahaja selesai minggu haluansiswa, Dr Siti Zubaidah sudah meminta supaya saya bertemu dengan beliau bagi membincangkan tajuk tesis master.

Mungkin agak berat untuk memikul, tetapi saya harus menerimanya sebagai satu cabaran. Hal demikian kerana, rugi kiranya semangat belajar yang dipupuk sejak tadika sehingga lulus sebagai graduan dimatikan begitu sahaja. Mudah-mudahan, saya diberikan kekuatan oleh Allah S.W.T. Biarlah saya lambat menyiapkan, sekurang-kurangnya sedikit demi sedikit dapat saya selesaikan.

Membantu Jemaah

100_0647

Bersama Tuan Guru Haji Abd Hadi Awang

Setelah meninggalkan alam kampus. Saya ditawarkan oleh Ustaz Riduan Mohd Nor untuk menjadi setiausaha Lujnah Dakwah dan Pembelaan Islam, Dewan Pemuda Pas Pusat di bawah beliau . Namun begitu, saya terpaksa menolak dengan penuh rasa bersalah. Ustaz Riduan memahami dan memberi ruang kepada saya untuk berkhidmat sebagai AJK Lujnah Dakwah dan Pembelaan Islam, sambil diberi tunjuk ajar oleh beliau.

Sebagai naqib yang memahami, beliau memberi ruang kepada saya untuk bekerja disamping menyambung pengajian di peringkat master tanpa meninggalkan kerja-kerja jemaah. Sudah menjadi pilihan saya, selepas tamat sahaja pengajian ingin terus menyertai PAS dan berkhidmat setakat yang termampu.

Ustaz Mahmud Zaim

Bersama teman-teman berhari raya dirumah Ustaz Mahmud

Biar apa orang kata, inilah pilihan saya. Inilah juga harapan naqib saya yang pertama dan selamanya iaitu Ustaz Mahmud Zaim Bin Musa dan naqib saya yang banyak membantu saya terutama apabila tersepit dari sudut keewangan iaitu Ustaz Riduan Mohd Nor.

Kepada rakan-rakan doakan saya istiqomah. Mudah-mudahan hidup ini dipandu oleh Allah S.W.T untuk terus berkhidmat untuk Islam tercinta.

No comments:

Post a Comment