Friday, November 4, 2011

Tahniah dan Tazkiah kepada sahabatku Izzat


Saya bersama Izzat pada hari penamaan

Syukran kepada pengunjung yang sudi melawat jendela hikmah ana. Kepada Kak Munawawwirah, ana tidak naik pangkat. Bahkan sudah diturunkan pangkat dalam AGM PMAPIUM 2 hari lepas. Sahabat saya, Izzat Amin, Salsabil, Aizul dan Sobirine diberi taklifan baru untuk memacu perjuangan PMA bagi sesi 08/09.

Mudah-mudahan kepimpinan baru mampu memacu perjuangan Islam dibumi Akademi Islam. Saya merasakan baton yang dipegang oleh Izzat Amin mampu memberi impak yang lebih maksima terhadap perjalanan PMA pada kali ini.

Seorang yang berwajah keanak-anakan. Comel!. Campuran darah Melayu Siam. Anak kelahiran kawasan Baling ini dilihat berkeyakinan meneruskan kesinambungan kepimpinan Islam di bumi APIUM ini.

Izzat Amin merupakan kenalan saya sejak zaman persekolahan lagi. Walaupun beliau pelajar Maktab Mahmud, namun begitu kami pernah berprogram bersama dibawah anjuran Persatuan Pelajar Islam Kedah. Program 2 minggu sekali yang menghimpunkan para pelajar dari seluruh negeri Kedah.

Tetapi perkenalan tersebut tidak membawa kepada bibit ukhuwah yang betul-betul teguh. Kemudian kami bertemu di Masjid Zahir, dalam sesi temuduga ke Darul Quran (DQ). Namun rezki tidak menyebelahi diri. Sebaik sahaja memasuki UM barulah saya tahu Izzat juga tidak tercicir daripada memasuki DQ. Nasibnya lebih baik apabila terpilih memasuki Nilam Puri, dalam bidang Pendidikan Islan pengkhususan Pengajian Al-Quran.

Tautan ukhuwah kami semakin tercantum ketika sama-sama mengikuti latihan calon PRK. Ketika itu Izzat agak keberatan untuk bertanding. Pelabagai alasan yang diberikan. Itulah, inilah. Semuanya untuk melepaskan diri. Geli hati saya mengingati karenah “si comel” bermata sepet ini. Jangan marah Izzat. Ana yakin dengan kapasiti nta.

Saya sendiri beberapa kali memujuk beliau. Akhirnya beliau menjadi gandingan saya dalam mempertahankan kerusi Akademi Pengajian Islam. Semasa hari penamaan calon saya masih ingat, Izzat tersalah isi borang. Walaupun telah berkali-kali diingatkan namun beliau alpa. Pucat muka saya ketika itu. Kering darah memikirkan nasib Izzat. Mujur ada sehelai lebihan borang yang disimpan. Sebelum masuk ke dalam dewan, saya merupakan pemegang rekod “perosak” borang paling tinggi, 11 keping semuanya. Membazir betul, itulah akibat terlalu cuai.

Saya masih teringat ketika Izzat menemani saya untuk berceramah di Kedah menggantikan Abang Dzul yang ketika itu berangkat ke Mesir. Kebetulan tempat ceramah tersebut berhampiran rumah beliau. Saya mengambil kesempatan berehat dirumah beliau dan merasai air tangan emaknya. Namun persinggahan saya di bumi Balinh ini hanya sebentar. Pada malam tersebut, usai saja berceramah kami terus memacu kereta untuk pulang ke Kuala Lumpur memandangkan keesokkanya harinya ada kelas yang masih menunggu. Sepanjang saya memandu, Izzatlah orang yang menemani saya. Walaupun dia tersengguk-sengguk, namun tetap berusaha untuk bersembang dengan saya. Hati kecil saya tersenyum ketika itu.

Pernah juga suatu ketika, Izzat bersama dengan saya membawa Abg Dzul berceramah di Johor. Ketika orang lain terlena, dialah yang menjadi teman saya berbicara. Sehingga tiba di perhentian Seremban sekitar jam 5 pagi untuk bersahur. Betapa setianya Izzat sebagai seorang teman.

Pada peringkat awal, sememangnya Izzat agak ragu-ragu untuk memacu perjuangan PMAPIUM. Hal demikian kerana beliau bukannya berlatar belakangkan daripada AJK PMA. Tidak seperti saya yang pernah berkerja bersama PMA. Namun saya tetap member keyakinan kepada beliau. Hal demikian kerana saya melihat, imej professional Ustaz yang beliau tampilkan adalah imej PMA itu sendiri. Kepimpinan beliua juga disegani oleh setiap warga Akademi Islam.

Ketekunannya dalam melaksanakan gerak kerja amat saya hargai. Di kala saya sibuk menguruskan hal-hal lain, beliaulah yang menggerakkan Sekretariat Wakil Fakulti. Bermula dari kejayaan memperbanyakkan plug sehinggalah kepada usaha untuk mengindahkan dan menceriakan suasana Akademi Islam sendiri. Sebagai salah seorang AJK keceriaan APIUM, mewakili para pelajar untuk bersama pentadbiran. Beliau tetap bijak menguruskan masa walaupun menghadapi kekangan waktu, disamping latihan sebagai Palapes.

Akhir kata, saya mengharapkan sahabat saya ini mampu menggalas cabaran berat ini. Sesuai dengan jiwanya yang cenderung kepada tarbiah, wajarlah dia memacu agenda perjuangan PMAPIUM. Semoga Allah memberkati usaha Izzat untuk memperkasa agenda tarbiah PMAPIUM.

Insya Allah, saya sentiasa bersama Izzat. Perjuangan saya juga sentiasa "seiring bersama PMAPIUM".

No comments:

Post a Comment