Wednesday, November 2, 2011

Belia Felda perlu ikon Mahasiswa


Sempena majlis Anugerah Belia Felda Malaysia (ABFM) 2008, yang di adakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya baru-baru ini, Felda telah melantik beberapa ikon Belia Felda Malaysia untuk dijadikan inspirasi kepada generasi beliau di seluruh tanah rancangan Felda di negara kita.

Antara mereka yang dipilih adalah Datuk Azhar Mansor; ratu skuasy dunia, Datuk Nicol Ann David; Angkasawan Negara, Mejar Dr Faiz Khaleed; wanita pertama menakluk kutub, Datin Paduka Sharifah Mazlina Syed Abdul Kadir; Kartunis terkenal, Datuk Mohd Nor Khalid atau Lat; Pengasas Mercy Malaysia, Datuk Dr Jemilah Mahmood; pakar motivasi, Datuk Dr Mohd Fadzilah Kamsah; jaguh bowling, Shalin Zulkifli; wanita pertama menawan gunung Everest, Marina Ahmad dan kumpulan nasyid, Raihan.

Anugerah yang diberikan oleh Dato’ Seri Najib ini dilihat sebagai satu langkah yang baik ke arah melahirkan generasi baru Felda yang lebih cemerlang dan terbilang. Seperti yang diketahui umum, masalah sosial yang ketara dalam kalangan generasi kedua Felda cukup membimbangkan. Bahkah kawasan felda seringkali dikaitkan dengan “sarang” dadah dan belia bermasalah.

Di sebalik penganugerahan ini, kami diperingkat mahasiswa melihat sewajarnya pihak FELDA jangan melupakan golongan mahasiswa Felda. Sewajarnya golongan mahasiswa daripada anak Felda juga patut dijadikan ikon kepada golongan belia Felda. Tetapi di dalam pemilihan ini kami melihat, ikon yang dipilih bukannya daripada anak-anak Felda sendiri.

Mahasiswa Felda juga merupakan salah satu daripada entiti masyarakat Felda generasi kedua. Tidak dinafikan hari ini ramai dalam kalangan anak-anak peneroka sudah berjaya melanjutkan pelajaran mereka ke menara gading. Hasil usaha anak-anak kampung ini dilihat sebagai satu motivasi yang besar sekiranya kejayaan mereka diiktiraf oleh pihak Felda.

Akhirnya, kami di peringkat mahasiswa Felda mengharapkan pihak Felda dapat menilai kembali cadangan ini. Sekiranya golongan mahasiswa diberi peluang untuk membantu memperkasakan belia Felda, saya yakin pembangunan belia Felda akan lebih rancak dan efektif.

Mohd Faisal Bin Mustaffa
Koordinator
Persatuan Mahasiswa Felda Nasional

No comments:

Post a Comment