Wednesday, November 9, 2011

Petronas paling untung, Rakyat Makin Bingung

Semalam, terpampang di muka akhbar “Petronas ke-8 paling untung didunia”. Menurut laporan ini, Petronas berada di dalam ranking kelapan syarikat paling untung di dunia tahun lalu berdasarkan senarai Fortune Global 500 majalah perniagaan Fortune.
Di Asia pula, ia muncul syarikat paling untung, mengambil tempat pengeluar kereta terbesar dunia, Toyota Motor dari Jepun, yang mendahului senarai itu pada 2006.

Dalam senarai keseluruhan Fortune Global 500 yang menyenaraikan 500 syarikat terbesar dunia berdasarkan jumlah pendapatan pula, Petronas berada di kedudukan ke-95.
Di kalangan syarikat Asia, Petronas yang meraih pendapatan dalam nilai dolar Amerika Syarikat AS$66.218 bilion dan keuntungan AS$18.118 tahun lalu, berada di kedudukan ke-16 senarai berkenaan.

Perkara ini mungkin menjadi kebanggaan pemimpin negara, namun begitu keuntungan ini langsung tidak memberikan kelegaan kepada seluruh rakyat di negara kita. Hal demikian kerana, dalam kita berbangga Petronas mencapai keuntungan yang berlipat kali ganda ini, rakyat dibebankan dengan kenaikkan harga minyak yang melampau. Makin bingung rakyat dibuatnya.

Mohd Faisal Bin Mustaffa
http//:faisalkini.blogspot.com

No comments:

Post a Comment