Monday, November 12, 2012

Dakwah dan Ukhuwwah era persekolahan

Sudah lama rasanya tidak berceloteh di ruangan maya ini. Hal ini kerana saya lebih menumpukan kepada artikel berbentuk respon kepada majalah-majalah dan akhbar-akhbar. Tambahan pula selepas menubuhkan PERSADA, komitmen yang sedia ada semakin bertambah. Berbanding sebelum ini, focus utama hanyalah kepada gerak kerja di dalam kampus. Namun begitu pada pagi ini terdetik hati untuk menulis sesuatu.

Saya mula mengenali erti berjemaah sejak berada di bangku sekolah lagi. Ketika itu saya masih berada di bumi Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kedah (SMKAK). Kesedaran untuk berjuang ini timbul selepas saya bersama Idriss, menghadiri Perhimpunan Pelajar Islam Kedah (PPIK) yang di adakan pada 1-3 Jun 2003. Ketika itu, Ustaz Mahmud Zaim Bin Musa (murabbi pertama saya sehingga hari ini), membawa kami berdua ke program tersebut.

Selepas pulang daripada PPIK, kami mula menyusun gerak kerja di sekolah secara tersusun. Walaupun masih di tahap sekolah menengah, namun begitu kami berani melakukan ijtihad baru dalam melakukan reform terhadap tarbiah di SMKAK. Di samping itu, agenda perubahan ini di bantu oleh sahabat-sahabat seperti Hakimi, Asyraf dan beberapa orang adik-adik junior.

Ketika itu, saya masih ingat bagaimana susah payahnya bersama dengan Idriss mengusrahkankan adik-adik melalui liqa yang diadakan setiap petang bagi membolehkan peninggalan kami dibumi SMKAK diwarisi oleh generasi pelapis yang mempu mengembalikan kegemilangan SMKAK. Siang malam asyik bersama memikirkan bagaimanakah harus kami lakukan bagi melahirkan pelapis yang boleh meneruskan agenda Islam di bumi SMKAK.

Proksi Badan Pendidikan Islam (kini BADAR), kami pergunakan sebaiknya. Boleh dikatakan setiap minggu ada sahaja program-program yang kami jalankan. Akibat terlalu “laju”, menyebabkan golongan muslimat kurang senang dengan kami kerana kebanyakkan gerak kerja yang kami lakukan tidak dimaklumkan kepada guru penasihat. Bukannya tidak mahu diberitahu, tetapi memandangkan kami terpaksa berhadapan dengan karenah yang memungkinkan program yang kami cadangkan tidak dapat dijalankan. Oleh itu, kami berijtihad menggunakan konsep “Buat dahulu, kemudian beritahu”.

Ketika itu, saya berasa cukup senang hati untuk melaksanakan gerak kerja Islam. Walaupun terdapat rakan-rakan yang “menentang”, namun begitu pada hari ini merekalah antara rakan-rakan karib saya. Tetapi sahabat seusrah yang kekal untuk merencanakan gerak kerja, sejak zaman sekolah sehingga hari ini hanyalah semata-mata Idriss seorang kekal bersama saya ke sana ke sini apabila pulang ke Kedah.

Selepas masuk ke Kolej Islam Sultan Alam Shah (KISAS), saya berjumpa lagi dengan rakan-rakan baru yang sekapal. Walaupun agak berat hati berpisah dengan Idriss yang terpilih ke Darul Quran, namun begitu hati sedikit terubat kerana di bumi waqafan inilah saya mula “di tarbiah” sebagai abna’ al-harakah. Peluang menjadi anak usrah akh Azam Bahador, menjadikan saya lebih mengenali erti perjuangan Islam Ini. Terima kasih akh Azam yang menjadi murabbi saya yang kedua di dalam berjemaah. Antara rakan-rakan yang bersama dengan saya ketika itu semuanya berjiwa mahu menjadi seorang syuhada’. Azuan, Aji, Taufik, yang kini berada dibumi anbiya. Sayu hati mengingati mereka kerana saya juga mengidamkan untuk menjadi al-azharian seperti mereka.

Manakala Hakimi, Malek dan Habib masing-masing menuntut di dalam negara. Di akhir sesi pengajian, kami bertekad di dalam hati untuk reunion kembali pada tarikh 20-02-2020. Mungkin ketika itu ramai yang sudah meninggal dunia, namun begitu pertemuan tersebut adalah semata-mata mahu melihat kembali sejauh manakah keberjayaan kami semua. Adakah menjadi insan yang berjaya atau sebaliknya. Penafsiran berjaya di sini adalah, Berjaya menundukkan nafsu untuk menjadi ahli gerakkan yang indhibat. Doakan kami semua mampu menjadi hamba Allah yang bertaqwa.


Bersambung lagi….Ukhuwwah di Universiti

No comments:

Post a Comment