Saturday, March 3, 2012

Mengapa Wajib Mengundi Calon Bukan Islam?


Calon yang mewakili mahasiswa kampus diibaratkan seperti mereka yang bermain bola sepak. Dalam erti kata yang lain, mereka bergerak dan berperanan secara berkumpulan. Segala pertimbangannya juga bukanlah berasaskan pertimbangan peribadi, tetapi bersandarkan kepada ‘fatwa’ dan kesepakatan bersama dalam kumpulan yang diwakilinya.

Dalam konteks pilihanraya di universiti-universiti, calon-calon Kumpulan A misalnya merupakan mereka yang mewakili gabungan beberapa persatuan pelajar yang mahu menegakkan keadilan dan kesaksamaan, serta mereka yang berusaha memperjuangkan hak dan kebajikan mahasiswa menurut Syariat Islam, juga undang-undang negara. Golongan ini menentang sebarang penyelewengan, korupsi, penafian hak dan sebarang ketidakadilan serta kezaliman yang berlaku di dalam dan di luar kampus. Sementara Kumpulan B terdiri daripada mereka yang bersekongkol dengan kezaliman serta bekerjasama melakukan penyelewengan, di mana mereka turut menghantar calon bagi mewakili kumpulan mereka untuk bertanding dalam pilihanraya kampus.

Maka, kelebihan personaliti seseorang calon hanya mewakili sebahagian kecil sahaja daripada kelayakan dirinya untuk dinilai oleh pengundi. Kelebihan personaliti, integriti dan kualiti seseorang calon adalah merupakan urusan kumpulan yang diwakilinya untuk meneliti, dan akhirnya meletakkan hanya yang terbaik sebagai calon. Ada pun bagi pengundi, mereka harus memahami bahawa menghantar wakil untuk bertanding dalam pilihanraya bukanlah seperti menghantar pemain badminton, tetapi pasukan bola yang akan bermain di dalam satu pasukan.
Maka jangan hanya menilai peribadi calon, tetapi tumpukan kepada pasukan yang diwakilinya.
Jika anda menyokong ISLAM, bermakna anda menyokong PRINSIP. Islam sebagai prinsip menjulang keadilan, ketelusan, komitmen kepada perjanjian dan amanah, iaitu nilai-nilai yang didukung bukan sahaja di atas nama Islam, tetapi boleh juga tanpa nama Islam.

Akan tetapi jika anda menyokong MUSLIM, maka anda mempertimbangkan identiti calon, dan bukan prinsip serta integritinya. Jika anda mengundi seorang calon hanya kerana dia itu MUSLIM… anda tidak berlaku adil, anda pengamal ASABIYYAH.

“Rasulullah SAW ditanya, apakah dianggap ‘Asabiyyah jika seseorang itu mengasihi kaumnya? Baginda SAW menjawab, “TIDAK, AKAN TETAPI APA YANG DIANGGAP SEBAGAI ‘ASABIYYAH ITU IALAH APABILA SESEORANG ITU MENOLONG KAUMNYA ATAS KEZALIMAN!” [Musnad al-Imam Ahmad bin Hanbal, hadith Wathilah bin al-Asqa']

Sama ada seseorang itu diundi kerana dirinya seorang Melayu, atau semata-mata dirinya seorang Muslim, sedangkan pengundian itu bakal mengekalkan kezaliman pasukan yang diwakilinya ke atas sekalian rakyat, maka pemilihan itu adalah ‘ASABIYYAH, tidak mungkin sama sekali boleh dilihat sebagai suatu pilihan yang disandarkan kepada mana-mana prinsip Islam.

Islam menjulang keadilan dan menentang kezaliman. Keadilan harus dipertahankan, biar pun dengan mempertahankan seorang bukan Muslim. Kezaliman mesti dibanteras, biar pun pelakunya adalah seorang Muslim, hatta bapa atau anakmu sendiri.


KEADILAN UNTUK SEMUA

Prinsip Islam tidak mengenal Muslim atau bukan Muslim. Apa yang dipertahankan dan dijulang adalah keadilan. Pilihanraya adalah proses terpenting untuk membersihkan negara daripada keangkuhan kuasa yang sudah lama bertahan, dan sewenang-wenangnya melakukan kezaliman dan penindasan.

Daripada Anas Radhiyallahu ‘anhu, bahawa Rasulullah SAW telah bersabda, “BANTULAH SAUDARA KAMU, SAMA ADA DIA ITU ZALIM ATAU DIZALIMI.” Para sahabat berkata, “wahai Rasulullah, kami pasti membantu orang yang dizalimi ini, tetapi bagaimana pula kami boleh mambantu orang yang zalim?” Baginda S.A.W. menjawab, “CEGAHLAH SI ZALIM ITU DARI TERUS MELAKUKANNYA” (Hadith riwayat al-Bukhari)


TOLONG MEREKA YANG DIZALIMI

Jika anda mahu membantu sekalian yang dizalimi sama ada di dalam tahanan ISA, yang dituduh tanpa kesalahan, yang menjadi mangsa penipuan, penindasan, tekanan ekonomi, politik dan sosial, MAKA BUATLAH PILIHAN YANG BETUL DENGAN MENYOKONG ISLAM, BUKANNYA MUSLIM. Sokonglah pasukan yang memperjuangkan keadilan, ketelusan, dan kebajikan sekalian rakyat tanpa memilih bangsa dan agama.


TOLONG MEREKA YANG ZALIM

Jika anda mahu benar-benar membantu sekalian yang zalim dan bongkak selama ini, hentikan mereka dari terus menang dan berpeluang meneruskan kezaliman.


TOLONG KEZALIMAN

Akan tetapi, jika anda memilih Muslim dan non Muslim yang zalim atau menambahkan kekuatan pasukan yang zalim, untuk terus melakukan kezaliman, “ucapkanlah selamat tinggal kepada umat yang pasti binasa itu!”

Bila kalian mendapati keadaan di mana umatku takut untuk berkata kepada orang zalim, “Wahai zalim”, maka kamu telah diucapkan selamat tinggal daripada mereka (H.R. Ahmad)


-Idea penulisan ini diambil daripada artikel Ustaz Hasrizal atau lebih dikenali sebagai 'Abu Saif', dan diolah mengikut keperluan kampus untuk menjawab SMS palsu terhadap info SMS berbunyi: "Manakah lebih baik daripada mengundi orang bukan Islam mewakili Kumpulan A, berbanding mengundi orang Islam Kumpulan B."

No comments:

Post a Comment