Thursday, June 2, 2011

Protes terhadap PROTES yang memualkan

Sejak awal lagi saya menjangkakan api kemarahan rakyat akan timbul dalam kalangan rakyat yang hadir dalam PROTES di Stadium Kelana Jaya semalam. Di sebabkan saya telah mendapat berita awal bahawa konsep perhimpunan PROTES berubah daripada rapat umum menjadi “ekspo hiburan”, membuatkan diri sejak awal lagi menunjukkan protes terhadap PROTES dengan tidak mengambil bahagian di dalam protes yang diadakan ini.

Saya agak kesal dengan tindakan penganjur yang mempermain-mainkan hati rakyat apabila secara terang-terangan melakukan penipuan. Hebahan melalui web-web dan blog-blog, mewara-warakan bahawa perhimpunan PROTES adalah untuk menunjukkan protes terhadap harga minyak melalui himpunan sejuta rakyat, tetapi perlaksanaannya adalah berbeza.

Melalui konsep ala-ala fun-fair ini, himpunan PROTES ini dianggap sebagai perhimpunan yang cukup memualkan dan sesetengah pihak sebagai menggelarkannya perhimpunan “bacul”. Di tambah pula dengan aksi penyanyi yang menunjukkan bontotnya kearah penonton menyebabkan para hadirin pada hari itu terasa diri mereka dihina.

Sekiranya sebelum ini, ustaz-ustaz yang bersemangat dalam siri-siri demonstrasi secara terbuka mengkritik konsert sure heboh kerana melalaikan, kali ini PROTES juga menyajikan perkara sedemikian rupa kepada mereka. Tercatatlah di dalam sejarah bahawa ustaz-ustaz ini juga ditipu oleh Jawatankuasa PROTES.

Seharusnya himpunan ini lebih berjaya dan bermakna daripada Himpunan BERSIH. Suka diingatkan bahawa, mahasiswa dan rakyat bukannya golongan yang anti hiburan. Namun begitu, disebabkan himpunan yang diadakan untuk memperjuangkan isu rakyat, maka ianya perlulah dilakukan secara serius. Bukan hanya bekerja sekadar melepaskan batuk ditangga, kemudiannya masing-masing mahu mendapat nama hasil daripada publisiti murahan tersebut.

Mohd Faisal Bin Mustaffa
http//:faisalkini.blogspot.com

No comments:

Post a Comment