Monday, June 6, 2011

Operation Cast Lead Pemusnah Jiwa Terbesar Rakyat Palestin


Bedilan peluru jet pejuang dan bom merata-rata. Asap pekat kian memenuhi ruang angkasa. Langit Gaza memandang hiba peperangan yang meletus, memusnahkan harta benda dan mengorbankan seramai lebih 310 jiwa tidak berdosa, malah turut mencederakan 1400 orang lagi dalam tempoh serangan bermula Sabtu dan semalam. Kempen serangan ketenteraan oleh Israel dan sekutunya, Amerika yang dinamakan 'Operation Cast Lead' itu ternyata telah menyebabkan korban terbesar rakyat Palestin oleh rejim Zionis, sejak 60 tahun lalu.

Pesawat tempur negara Yahudi itu menyerang 250 sasaran di Gaza dalam serangan besar-besaran terhadap wilayah pentadbiran Hamas itu sejak kelmarin. Antara yang turut menjadi bedilan serangan ialah ibu pejabat keselamatan Hamas, sebuah masjid, stesen televisyen, trak bekalan minyak dan gudang farmasi. Keadaan ini menyebabkan Ketua Biro Politik Hamas di Damsyik, Khaled Meshaal, menggesa pejuang Palestin melancarkan intifada baru, termasuk dengan melakukan misi bunuh diri. Sebagai tindak balas terhadap serangan tersebut, Hamas juga telah melancarkan lebih 150 roket dan mortar ke selatan negara Yahudi itu, menyebabkan seorang maut dan beberapa lagi cedera.

PENDUDUK Palestin hanya mampu melihat sebuah bangunan musnah dibedil pesawat tentera Israel di bandar Rafah, semalam.

BEBERAPA wanita Palestin terkedu melihat kemusnahan ketika anggota penyelamat tiba di Rafah, yang menjadi antara sasaran serangan kejam terbaru tentera Israel di Gaza, semalam.


Kereta kebal tentera Israel telah memenuhi sempadan, dan pesawat pejuang yang berlegar-legar di ruang angkasa menikam risau hati penduduk Gaza. Berpuluh kereta kebal dan kereta perisai memenuhi kawasan strategik berhampiran sempadan selepas Israel memberi amaran akan melancarkan serangan darat besar-besaran selepas ini.

Tetapi kita masih lagi begini, dan terus di sini bergoyang kaki!

No comments:

Post a Comment