Wednesday, December 7, 2011

Aku Tidak Mengerti


Dalam kabut asap

Yang termuntah daripada corong-corong ekzos

Meresap ke rongga dada

Aku tidak mengerti

Mengapa harus membayar lebih

Dalam sebuah negara yang kaya minyak?


Ketika enak menelan

Rezeki sehari-hari

Berlauk telur dengan sedikit sayur

Meneguk segelas air kosong

Dalam sebuah negara berinflasi rendah

Aku tidak mengerti

Mengapa harus kais pagi makan pagi

Kais petang makan petang?


Tidurku pada dinihari

Berlapikkan tilam usang dan berbantal kusam

Dingin menyapa dihembus kipas tua, menunggu ajal tiba

Aku tidak mengerti

Kos rumah yang tinggi

Dengan gaji sekadar mencukupi

Aku hanya mampu bermimpi

Mempunyai rumah milik sendiri.


Segala-galanya

Membuat aku tambah tidak mengerti

Mengapa harus begini?

No comments:

Post a Comment