Wednesday, August 3, 2011

Isu SMPI: Antara Cita dan Kerjaya

Minggu ini gempar dalam kalangan pelajar-pelajar Pendidikan Islam APIUM bahawa mereka dikehendaki menukar kos pengajian mereka suapaya memilih jurusan lain. Mereka diberi pilihan samaada memilih bidang pengajian Syariah atau Usuluddin untuk meneruskan pengajian mereka. Hal demikian kerana sekiranya mereka memilih bidang pendidikan, tiada jaminan daripada pihak pentadbiran bahawa mereka akan mendapat tempat untuk “posting” selepas grade kelak.

Selaku wakil fakulti APIUM, sudah tentu saya dan Izat menjadi tempat sahabat-sahabat APIUM mengadu. Bagi adik-adik tahun satu ini, mereka sememangnys “mencintai” bidang perguruan ini. Mereka sanggup untuk menerima pinjaman PTPTN asalkan mereka dibenarkan berada di dalam bidang pendidikan ini. Biarpun mereka tidak mendapat tajaan KPM, mereka sanggup untuk mengikuti jejak langkah senior-senior mereka yang sebilangan besarnya merupakan peminjam PTPTN.

Sebelum ini, panas dengan isu cadangan kenaikkan yuran pengajian, kenaikkan harga makanan, isu solat jumaat, parking dan banyak lagi isu yang dibangkitkan oleh sahabat-sahabat di bumi APIUM. Rintihan tersebut disampaikan kepada pihak atasan melalui sahabat-sahabat di dalam PMAPIUM.

Sebagai perantara diantara mahasiswa APIUM dengan pihak pentadbiran, tidak dapat tidak isu berbangkit yang ditimbulkan oleh para pelajar terpaksa kami bawa kepada pihak pentadbiran. Keputusannya bergantung kepada pertimbangan daripada pihak pentadbiran sendiri.

Oleh itu, saya merasakan di dalam isu ini sewajarnya sahabat-sahabat Sarjana Muda Pedidikan sendiri bertindak dengan lebih pantas. Begitu juga dengan sahabat-sahabat yang lain, sekiranya terdapat masalah di dalam apa jua perkara, selain daripada mengadu kepada wakil fakulti, saya mencadangkan supaya rakan-rakan menggunakan sebaiknya peti QAMU yang ada. Insya Allah, segala luahan sahabat-sahabat sekalian akan di ambil berat oleh pihak pentadbiran.

Sebagai wakil fakulti, kami hanya mampu menjadi pemudah cara di dalam memperkatakan isu kebajikan sahabat-sahabat semua, namun begitu kami juga menghadapi kesulitan di dalam menyelesaikan isu ini.

Walaubagaimanapun, di dalam isu mahasiswa ini, kami berjanji akan berbuat sehabis baik dalam melaksanakan manifesto kami. Kepada rakan-rakan di APIUM, kebajikan kalian Insya Allah akan kami perjuangkan.

Mohd Faisal Bin Mustaffa
http//:faisalkini.blogspot.com

No comments:

Post a Comment