Monday, August 8, 2011

Buang Kolej : Elak sebelum terkena

Kolej Kediaman Raja Dr Nazrin Shah (KK12)

Semalam sewaktu sedang menjawab kertas Sistem Pentadbiran Islam saya menerima sms daripada sahabat saya Izzat Amin. Kandungan sms beliau berbunyi “Ramai budak AI kena buang kolej. Apa kita nak buat. Bagi ana no En Apandi”. Hanya hanya sempat membalas sms beliau untuk memberikan no hp En Apandi sahaja tanpa bertanya panjang kerana di sebelah petang saya akan berhadapan dengan kertas Qawaid Tafsir pula.

Petang tadi saya sempat berborak dengan seorang sahabat, dia meluahkan isu ramai pelajar Akademi Pengajian Islam (APIUM) yang dibuang kolej. Inilah isu saban tahun yang tidak pernah selesai. Para pelajar APIUM sering menjadi mangsa pihak yang kurang senang dengan Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya. Mereka melabelkan pelajar APIUM sebagai “budak” PMIUM.

Saya juga merupakan salah seorang mangsa buangan kolej. Ketika itu saya berada disemester kedua tahun yang pertama. Bukan hendak diungkit, tetapi saya tetap merasakan ianya merupakan satu kezaliman terhadap diri saya. Jika diikutkan hati sememangnya saya sendiri tidak gemar untuk tinggal di kolej, namun apabila memikirkan tanggungjawab dakwah untuk menggerakkan Balai Islam KK5, saya gagahi juga untuk mengisi borang KK5. Harapan senior-senior Balai Islam sendiri mahukan sahabat-sahabat APIUM terus tinggal di kolej.

Jika diikutkan dari segi kos, tinggal diluar lebih jimat. Yuran kolej sahaja RM 1400 lebih. Berbanding tinggal diluar, sewa rumah hanya sekitar RM 600 satu semester. Tapi itu bukan halangan yang besar untuk tinggal di kolej. Matlamat untuk berdakwahlah menyebabkan ramai dikalangan pelajar APIUM untuk terus tinggal di kolej kediaman, bukannya untuk merasai kesenangan.

Alasan utama yang sering digunakan kononnya pelajar APIUM tidak aktif program kolej. Saya berani katakan ini suatu penipuan sebab itu hanyalah alasan semata-mata. Saya merupakan Johan pertandingan Manifestasi Puisi dan menjadi pemuisi terbaik dalam Festival Seni 2 yang lalu. Saya pernah mendapat anugerah bintang harapan daripada pihak kolej.Saya juga terlibat sebagai ketua Unit Dakwah Balai Islam KK5, namun semua itu diketepikan kerana label sebagai budak PMIUM itu lebih kuat. Bagi mereka apa sahaja usaha pembersihan pelajar APIUM di KK5 harus dilakukan kerana pada tahun tersebut GAGASAN menang besar di KK5. Usaha mereka berjaya. Kemasukkan sesi baru yang lepas menyaksikan tiada seorang pun pelajar baru APIUM yang ditempatkan di KK5.

Kemasukkan pelajar disekat bermakna KK5 bakal pupus dengan pelajar APIUM. Namun mujur masih ada sahabat-sahabat PALAPES yang ditempatkan disitu. Mereka juga merupakan penggerak dakwah. Tetapi saya merasa bimbang kerana PALAPES kebanyakkannya merupakan pelajar lelaki. Bagaimana nasib pelajar wanita apabila keluarnya generasi yang sedia ada, sudah tentu tiada generasi pelapis daie muslimat daripada APIUM.

Sahabat-sahabat di Kolej 8, Kolej 11, dan Kolej 12 juga mengalami nasib yang sama. Pernah saya persoalkan kepada Saudara Afandy, YDP MPMUM. Apa tindakan MPMUM yang ingin memperjuangkan hak mahasiswa, tetapi isu pelajar terutamanya dari APIUM dibuang kolej masih lagi berleluasa. Yang menghairankan, ada dikalangan pelajar lain yang menaiki kereta mewah untuk ke kuliah, mereka tidak dibuang. Ada dalam kalangan mereka yang tidak aktif kolej. Disini timbulnya ketidak adilan. Pelajar APIUM rata-ratanya tidak mempunyai sebarang kenderaan. Dari sudut logiknya sudah tentu pelajar yang berkereta dan mempunyai kenderaan tidak mempunyai kenderaan diutamakan untuk tinggal di kolej kediaman bagi memastikan keselamatan mereka terjaga. Tanpa kenderaan, kehidupan mereka di luar kampus agak kurang selamat. Jika ada kelas ganti dimalam hari agak sukar untuk mereka pulang sendirian. Menaiki teksi berseorangan bererti menanggung risiko.

Adalah yang terpaksa memberanikan diri menaiki teksi berseorangan malam hari. Saya rasakan hal ini adalah berbahaya dan tidak wajar. Tetapi mereka tiada pilihan. Walaupun mereka boleh disalahkan jika berlaku sebarang kejadian tidak diingini, tetapi yang yang patut disalahkan tidak lain adalah pihak pentadbiran kolej di Universiti Malaya kerana membuang pelajar seperti ini daripada kolej kediaman.

Saya bukan bercakap kosong. Saya punyai seorang sahabat disebuah maktab di timur tanah air. Suatu hari dia menghubungi saya untuk membantu salah seorang sahabatnya yang dirogol. Sahabat tersebut merupakan seorang muslimat yang bertudung labuh dan berlatar belakangkan pengajian agama sebelum ini dan belajar di Universiti bersebelahan maktabnya. Suatu hari petang ketika berjalan-jalan dia diculik dan dirogol oleh 4 orang lelaki disuatu tempat. Hal ini disembunyikan daripada sahabat-sahabatnya selama dua minggu kerana trauma. Sehinggalah dia memberitahu sahabat saya. Kemudiannya dia meminta pertolongan saya untuk menyelesaikan hal ini.

Mujur saya mempunyai sahabat “seperjuangan” dari negeri tersebut. Saya perolehi no telefonnya daripada sahabat saya yang berasal dari negeri yang sama. Alhamdulillah, khabarnya pada hari ini muslimat tersebut sudah pulih seperti biasa. Apa yang saya kesalkan, dia tidak membuat laporan polis kerana malu. Mujur dia tidak mengalami sindrom muntah-muntah. Jika tidak hal ini akan menjadi lebih berat lagi.

Mungkin hal ini dipandang ringan oleh sesetengah pihak, namun saya melihat isu ini adalah sangat besar dan perlukan pembelaan. Apa jaminan pihak universiti bahawa pelajar UM yang tinggal diluar kolej itu selamat? Sudah tentu tiada jaminannya? Sekiranya berlaku hal yang tidak diingini apakah yang akan mereka lakukan? Sudah tentu tiada jawapannya. Masing-masing akan sibuk ber “post mortem”. Bagi saya post mortem selepas terjadi itu sia-sia kerana masalah ini boleh dicegah dari sekarang. Kepada pihak Universiti ingatlah, mencegah itu lebih baik dari merawat. Buktikan bahawa UM is the one.

No comments:

Post a Comment