Tuesday, May 10, 2011

Saya mahu kepimpinan Ulama


Bagaimana ya agak-agaknya PRU kali ini. Saya rasa agak berdebar-debar menanti apakah kesudahannya. Hati berdebar kerana memikirkan nasib negeri “serambi Mekah” di bawah kepimpinan Tok Guru. Bagaimana kesudahan sebuah negeri yang menjadi benteng terakhir kerajaan Islam sejak 18 tahun lamanya.


Saya rasakan semua orang tahu, kepimpinan Tok Guru yang begitu lemah lembut dan berhikmah. Jika nak dibandingkan dengan negeri lain, ternyata rakyat Kelantan cukup bertuah kerana memiliki menteri besar berjiwa Islam. Segala pentadbiran negeri dijalankan berlandaskan syariat Islam. Pemimpin menjadi suri tauladan yang terbaik kepada rakyat jelata. Inilah yang disebut oleh Allah sebagai “ Baldatun Tayyibatun Wa Rabb Al-Ghaffur”. Keinginan bernaung dibawah kepimpinan ulama ini membuak-buak didada saya hinggakan pernah terfikir mahu mencari teman hidup daripada negeri Che Siti Wan Kembang. Sekurang-kurangnya benih yang dilahirkan mempunyai darah negeri naungan ulama. Tapi ini masa depan yang terlalu jauh untuk saya fikirkan.


Saya mengimpikan negeri saya sendiri dipimpin oleh seorang ulama. Alangkah indahnya sekiranya negeri Kedah Darul Aman mempunyai kuliah jumaat yang dipimpin oleh seorang menteri besar. Orang yang memimpin negeri saya mampu untuk berkhutbah, sederhana hidupnya dan patuh pada perintah Allah. Saya yakin, ini bukanlah angan-angan, tetapi suatu misi yang perlu saya laksanakan demi masa depan Islam dinegeri Kedah. Biarlah orang yang berhak untuk memimpin dipilih oleh rakyat untuk memegang tampuk pemerintahan.


Apa pun, saya doakan mudah-mudahan esok, Allah membuka pintu hati orang yang turun mengundi agar terbuka hati mereka untuk memilih pemimpin yang benar-benar layak. Biarlah pemimpin yang berjiwa Islam menjadi pilihan mereka. Kelak apabila disoal oleh Allah, sekurag-kurangnya pengundi yang beragama Islam boleh menjawab, “Didunia dahulu saya memilih pemimpin yang memperjuang Al-Q uran dan As-Sunnah”. Mudah-mudahan kita semua akan mendapat syafaat dan rahmat dari Allah SWT.


“ Ya Allah, sesungguhnya Islam ini adalah agama-Mu.Kami rasakan kami tidak mampu menahan serangan musuh-Mu yang datang bertubi-tubi dari kiri, kanan, depan dan belakang. Maka hari ini kau bantulah kami dalam urusan menjaga agama-Mu.Berikanlah kemengan kepada Islam untuk terus memerintah”


Felda Bukit Tangga.
3.50 PM

No comments:

Post a Comment