Sunday, May 1, 2011

Ezam: Memperkasa atau memusnahkan UMNO?


Ezam menyerahkan borang kepada Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi

Sejak wujud ura-ura bahawa bekas pengerusi GERAK, Ezam Mohd Noor akan memasuki UMNO, gerak hati saya pada ketika itu berkeyakinan bahawa beliau akan memasuki UMNO. Ramai dikalangan sahabat-sahabat berpendapat bahawa Ezam akan menyertai Pakatan Rakyat, tetapi ternyata telahan mereka salah apabila semalam beliau mengumumkan bahawa beliau telah menyertai UMNO.

Di kala Tun Dr Mahathir menyerang kepimpinan Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi secara bertubi-tubi, Ezam kembali kepangkuan jalan untuk memperkasakan UMNO. Di kala itu hati kecil saya masih, adakah kemasukkan beliau ke dalam UMNO adalah atas dasar mahu merubah ataupun mahu memusnah.

Saya bukannya ahli nujum yang dapat membuat tilikan dengan tepat. Mungkin beliau berniat baik, mungkin juga sebaliknya.

Tetapi apa yang pastinya beliau telah melanggar sumpahnya dengan nama Allah di dalam perhimpunan rakyat di Kampung Gajah suatu ketika dulu bahawa beliau tidak akan masuk UMNO. Saya tidak kisah hal demikian, namun begitu bagaimana kepercayaan rakyat kepada beliau terutamanya daripada PR sekiranya ini merupakan suatu strategi. Ahli politik yang gemar melompat parti sebegini dilabel sebagai "katak" yang tidak berpendirian. Bahkan rakyat sendiri sukar untuk meletakkan kepercayaan penuh kepada mereka kerana tidak mempunyai pendirian yang kukuh.

Mungkin beliau mengidam untuk menjadi Ketua Pemuda UMNO. Tidak pun menjadi ahli MT UMNO dalam pemilihan akan datang. Kepada kepimpinan UMNO jaga-jagalah, sekiranya Ezam berniat memusnahkan UMNO maka akan hancur leburlah perjuangan UMNO. Sekiranya beliau berniat untuk memperkasakan, mungkin juga UMNO akan berpecah belah kerana ramai dalam kalangan ahli UMNO yang tidak percaya kepada Ezam.

No comments:

Post a Comment