Sunday, May 1, 2011

PERUTUSAN KHAS HARI RAYA


“Allahu Akbar Allahu Akbar Allahu Akbar. La ilaha illallahu wallahu Akbar. Allahu Akbar walillahilhamd.” Begitulah laungan takbir yang bergema di segenap penjuru alam sebaik sahaja terbenamnya matahari 30 Ramadhan. Ia merupakan suatu tanda kesyukuran kita kepada Yang Maha Pencipta di atas kesempatan yang Dia berikan sehingga kita dapat menyempurnakan rukun Islam yang ketiga itu, seterusnya menikmati hari raya yang merupakan hari kebesaran umat Islam.

Menzahirkan kesyukuran bukan terbatas kepada ucapan lisan semata-mata, tetapi ia perlu ditampilkan melalui amal perbuatan kita selaras dengan suruhan dan larangan Allah S.W.T. walau di mana sahaja kita berada. Ini bertepatan dengan sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud:

“Takutlah kamu kepada Allah di mana jua kamu berada.” H. R. Tarmizi.

Dengan pemergian Ramadhan yang digantikan dengan kehadiran Syawal ini, kita mengharapkan agar Allah S.W.T. menghapuskan segala dosa kita yang telah lalu, sama ada dosa yang melibatkan kita dengan Allah atau dosa yang melibatkan kita dengan sesama manusia, selari dengan tujuan tarbiah Ramadhan yang berperanan membersihkan hati dan jiwa kita daripada dosa dan maksiat.

Selain itu, di bulan yang mulia ini, sewajarnya kita mengambil kesempatan untuk menjalinkan hubungan silaturrahim sesama umat Islam dengan amalan kunjung-mengunjung dan saling bermaaf-maafan di antara satu sama lain. Segala salah silap dan sengketa yang lalu eloklah dilupakan. Ambillah kesempatan yang masih berbaki ini demi menjalinkan sebuah persaudaraan. Anggaplah Aidilfitri yang hadir umpama biduk yang menautkan kembali kiambang di permukaan tasik.

Akhir kata, saya ingin mengucapkan selamat Hari Raya Aidilfitri maaf zahir dan batin kepada semua warga Universiti Malaya, khususnya mahasiswa-mahasiswa dan pensyarah Akademi Pengajian Islam (APIUM.Selain itu, kepada seluruh ahli GAMIS yang setia bersama menegakkan kebenaran di kampus-kampus negara kita.Tidak dilupakan juga kepada seluruh umat Islam dan buat mereka yang mengenali diri ini.

Sekian.

Ikhlas daripada:

Mohd Faisal Bin Mustaffa,
Wakil Fakulti APIUM 2007/2008,
Ketua Penerangan GAMIS Sesi 2007 / 2008.

No comments:

Post a Comment