Sunday, February 5, 2012

3 Mac 1924 & Loket Emas Emak


Gambar Hiasan

Tadi saya apabila mendapat sms daripada naqib saya menyatakan bahawa esok 3 Mac 2008 merupakan genap 84 tahun jatuhnya kerajaan Khilafah Turki Uthmaniyyah. Saya sendiri lupa kerana sibuk memikirkan tentang PRU 12.

Bila saya fakir kembali, 84 tahun bukannya suatu jangka masa yang terlalu lama. Nenek saya sendiri pun sudah menjangkau usia 90 tahun. Namun saya rasakan dia sendiri tidak tahu apa itu kerajaan Turki Uthmaniyah.

Ketika nenek sebelah ayah meninggal dunia, nenek ada meninggalkan 3 keping loket emas. Apabila saya meneliti loket tersebut rupa-rupanya ia adalah wang emas di zaman kerajaan Turki Uthmaniyyah. Salah satu daripada wang emas tersebut diberikan kepada emak. Namun emak sendiri pun tidak tahu bahawa itu adalah dinar emas zaman khilafah Turki Uthmaniyyah.

Kata mak dia hendak leburkan sahaja loket tersebut. Mujur saya menghalang. Kata saya pada mak, “ Mak tau tak, ni duit mas zaman kerajaan Turki.Mak jangan lebur, rugi mak.Nanti kalau mak tak mau, mak jual kat cek.Biaq cek simpan”.

Sehingga hari ini mak masih memakai duit tersebut dan dijadikan loket. Namun begitu saya yakin walaupun dia memaki loket tersebut, namun mak masih belum memahami sejarah loket tersebut. Yang mak tahu, nenek membeli wang emas tersebut di Mekah beberapa puluh tahun yang lalu. Tetapi mak tidak tahu tentang hebatnya kerajaan yang mengeluarkan mata wang emas yang mak pakai.Saya sendiri yakin, bukan orang kampung seperti emak saja tidak tahu, bahkan ramai dikalangan cerdik pandai di bandar juga tidak cakne hal ini.

Mudah-mudahan ulangtahun ini memberi semangat baru kepada generasi baru untuk mengembalikan kegemilangan Islam dan kembali berkuasa. Mungkin ia juga memberikan semangat baru kepada kita untuk menghadapi PRU 12 ini. Saya sendiri sentiasa mengharap, akan muncul kuasa baru Islam suatu hari kelak.

No comments:

Post a Comment