Monday, September 5, 2011

Isu Pertikai Sultan: Siapa yang bersalah


Poster yang menampilkan kebiadapan sesetengah pihak kepada pihak Istana. Sewajarnya diambil tindakan yang lebih berat.

Sepanjang pertengahan bulan mei ini terdapat beberapa isu yang agak menarik untuk dibincangkan. Antaranya isu polemik kebebasan akhbar yang digembar gemburkan oleh Khairy Jamaluddin, isu mahasiswa GMMA yang menggempur parlimen dan menggesa supaya AUKU dimansuhkan. Manakala isu beras pula menjadi isu kemanusiaan yang terbesar diperingkat global. Cadangan pihak UiTM untuk mewujudkan kursus pengajian blog juga dilihat mempunyai daya tarikan tersendiri kerana ianya seolah-olah mengiktiraf kejayaan blogger-blogger dalam menggerakkan jentera media alternatif sepanjang tempoh pilihan raya bagi menyaingi saluran media perdana.

Selain isu ini, media sibuk menggembar gemburkan isu Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Karpal Sigh yang di dakwa mempertikaikan ucapan titah diraja oleh Yang Dipertuan Agong sempena pembukaan parlimen. Isu ini pernah ditimbulkan pada tahun 1999 ketika Ustaz Fadhil Nor menjadi Ketua Pembangkang di parlimen. Seperti Karpal Singh, Allahyarham Ustaz Fadhil pernah bertanya kepada pihak kerajaan, siapakah yang bertanggungjawab menyediakan ucapan oleh YDPA ketika pembukaan parlimen ini. Adakah ianya adalah ilham baginda sendiri ataupun idea kerajaan yang memerintah.


Allahyarham juga pernah membangkitkan isu siapakah yang menyediakn teks titah diraja sempena perasmian Parlimen.


Ketika itu, Ustaz Fadhil kurang berpuas hati kerana di dalam ucapan titah diraja diselitkan ayat-ayat yang menyatakan bahawa wujudnya puak-puak pelampau yang menaja keganasan di dalam negara kita. Kumpulan yang dimaksudkan tersebut antaranya ialah berkaitan dengan isu memali di Baling, Kedah. Walaupun Ahli Parlimen Arau pada ketika itu cuba mempersoalkan tindakan Allahyarham, namun begitu tindakan tersebut tidak berjaya. Ustaz Fadhil berjaya mengeluarkan diri daripada permainan dianggap kebudak-budakan ini.

Pada ketika itu, soalan yang dianggap pertikaian ini tidak menjadi fokus media kerana media sibuk memainkan isu pemecatan bekas Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Tambahan pula kemenangan Barisan Alternatif pada ketika itu masih belum menafikan suara majoriti dua pertiga kerajaan di parlimen.

Media ketika ini juga sibuk menghentam Karpal Singh yang menyanggah keputusan Sultan Perak yang menarik balik pertukaran Pengarah JAIP yang dibuat oleh Menteri Besar Perak. Di dalam isu ini, Karpal Singh berpendirian bahawa Sultan tidak berhak untuk campur tangan di dalam urusan pentadbiran kerajaan negeri kerana ianya dibawah bidang kuasa bidang eksekutif.

Saya bukannya mahu membela Karpal di dalam isu ini kerana ianya melibatkan sensitivi masyarakat Melayu Islam di negara ini. Namun begitu saya ingin membangkitkan suatu persoalan, kenapakah orang bukan melayu seperti Karpal Singh sudah mula berani mengeluarkan kenyataan sedemikian. Walaupun ianya betul dari sudut perlembagaan, namun kenyataan sebegini boleh dianggap sebagai kenyataan yang berbahaya dan mencetuskan perbalahan kaum.

Saya juga pelik, kenapa ketika pihak kerajaan menggubal undang-undang yang mengurangkan kekebalan kuasa raja pada tahun 1993 tidak dipertikaikan. Selain itu, tindakan Presiden MCA, Dato’ Seri Ong Ka Ting yang mempersoalkan kenyataan Raja Muda Kelantan yang membuat kenyataan berkenaan ketidaksetiaan kaum bukan Melayu terhadap kesultanan Melayu di negara ini. Tindakan Ketua Pemuda MCA, Ong Tee Kiat yang membuat kenyataan mempertikaikan persoalan ketuanan melayu dan menganggap orang melayu sebagai tuan dan orang bukan melayu sebagai hamba juga ditutup rapat-rapat oleh media.

Saya menganggap punca timbulnya pertikaian ini disebabkan sikap pemimpin Melayu sendiri. Apabila wujud segolongan “puak” yang meminda perlembagaan supaya kuasa imuniti Raja-raja Melayu dikurangkan, tiada siapa yang berani bersuara kerana yang mencadangkan itu adalah “Hero” Melayu. Mereka ‘membunuh’ Raja-raja Melayu dengan cara yang begitu halus iaitu dengan menghilangkan kuasa yang ada pada raja-raja. Tindakan ini mungkin berbeza dengan tindakan pembunuhan Sultan Mahmud Shah yang di bunuh oleh Megat Seri Rama. Hal demikian kerana, yang terbunuh hanyalah Sultan Mahmud, tetapi perwaris baginda masih lagi mewarisi daulat dan kuasa baginda. Yang menariknya peristiwa yang membawa kepada berlakunya kedua-dua ‘pembunuhan’ ini melibatkan kesultanan Melayu Johor sendiri.

Saya juga terfikir kenapa ketika “Hero” Melayu ini mempertikaikan perlantikan Menteri Besar Terangganu, tiada pihak yang mengambil tindakan undang-undang. Bahkan dalam pertama kali dalam sejarah negara kita dibuat demonstrasi besar-besaran dihadapan istana semata-mata mahu mempertahankan jawatan Menteri Besar. Jelas disini, tindakan yang dilakukan tersebut merupakan kebiadapan yang paling besar di dalam sejarah kesultanan Melayu. Dibentangkan kain rentang yang berbunyi “Kami nak ****, Natang”. Adakah tindakan menyamakan pihak istana dengan binatang ini boleh dimaafkan oleh orang Melayu.

Saya sendiri tidak dapat memaafkan perbuatan biadap sebegini. Walaupun ianya dilakukan oleh “Hero” Melayu, tetapi ianya melanggar rukun negara kita sendiri. Di mana letaknya ketaatan kepada Raja? Di mana letaknya kesopanan dan kesusilaan yang di laungkan selama ini? Saya melihat, jagoan-jagoan ini lebih mementingkan jawatan dan periuk nasi mereka berbanding dengan penghormatan kepada Raja-raja Melayu.

Sekira double standard berlaku kepada Karpal Singh ketika beliau membangkitkan isu Sultan tidak layak untuk mencampuri urusan pentadbiran negeri, kenapa Peguam Negara boleh mengeluarkan kenyataan yang hampir sama beberapa bulan yang lepas. Bahkan di dalam perlantikkan Menteri Besar Perlis juga wujud sedikit perselisihan diantara “Hero” Melayu dan pihak istana. Namun begitu, perkara ini dipencilkan kerana di lakukan oleh anak pinak, saudara mara “Hero” Melayu.

Persoalannya wajarkah kita mempertikaikan tindakan orang lain, sedangkan kita melakukan perkara yang sama. Apabila kita menyanggah dan menderhakai Sultan, tidak mengapa kerana kita orang Melayu. Adakah perkara ini betul? Saya merasakan semuanya mempunyai jawapan tersendiri. Jawablah dengan jujur, perbalahan politik bukannya medan yang terbaik untuk menjatuhkan Sultan.

Sekiranya kita mahukan kedamaian dan tidak mahu melihat berulangnya peristiwa 13 Mei 1969, jagoan Melayu sepatutnya menunjukkan sikap yang baik. Jangan kita menyangka, tindakan kita menghentam tokoh-tokoh politik kaum bukan melayu tiada kesannya. Bahkan anak-anak kecil yang semakin membesar melihat perkara ini dan mereka menilai dengan pengetahuan yang mereka ada. Adakah mereka ini tidak mampu membezakan diantara kes perlantikkan MB Perlis dan MB Terangganu dengan isu yang dibangkitkan ini.

Kepada Karpal Singh, tarik baliklah kenyataan anda demi menjaga keharmonian bersama, Kepada jagoan-jagoan Melayu, muhasabahkanlah apakah dosa yang telah anda lakukan kepada pihak istana selama ini. Janganlah anda tahu menunding jari kepada orang lain, tetapi lupa diri sendiri yang lebih. Sempena ulang tahun 13 Mei ini, sewajarnya semua pihak memikirkan isu ini. Salam 13 MEI 2008.

No comments:

Post a Comment