Monday, April 11, 2011

Pertemuan Bersama Sahabat-sahabat UPSI


Bergambar bersama-sama dihadapan bangunan lama Suluh Budiman UPSI

Pada hari ini, saya bersama rakan-rakan berkesempatan untuk turun melawat rakan-rakan yang memenangi 8 kerusi di dalam Pilihan Raya Kampus (PRK) di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) baru-baru ini.

Di dalam lawatan ini, diantara yang turut serta adalah Saudara Norazali Bin Zainuddin, selaku Pengerusi Pro-Mahasiswa Nasional, Saudara Hilman selaku pengerusi Badan Bertindak Mahasiswa Negara (BBMN), Saudara Shahir Bin Abd Aziz dan Saudara Riduan Bin Mohamad.

Di dalam pertemuan yang berlangsung selama lebih kurang dua jam ini, kami sempat bertukar pandangan berkenaan pengalaman menggerakkan agenda Pro Mahasiswa ketika mula memenangi kerusi MPMUM sehinggalah ke hari ini. Sedikit sebanyak terdapat persamaan di antara kedua-dua situasi ini yang membolehkan sahabat-sahabat daripada UPSI mengambil pengajaran dan pengalaman daripada kami diperingkat UM untuk di implementasikan di UPSI.


Selain daripada bertukar-tukar pandangan, kami juga turut sama-sama “brainstorming” untuk memastikan situasi angin perubahan politik di UPSI terus berlangsung sehingga PRK akan datang.

Di peringkat kebajikan UPSI, Saudara Akmal yang memenangi undian tertinggi turut menyatakan rasa terharu diatas kehadiran kami pada hari ini. Beliau yang dinafikan kerusi Majlis Tertinggi walaupun mendapat undian tertinggi tetap menyatakan kesediaan untuk berentap di dalam mesyuarat bagi memperjuangkan hak mahasiswa.


Selain itu, salah seorang lagi calon yang turut memenangi kerusi MPP ini iaitu saudara Ariff turut menyatakan rasa terkilan kerana kerusi YDP disandang oleh seorang calon fakulti yang menang tanpa bertanding. Calon YDP ini juga pernah tewas di dalam PRK yang lepas sebelum mencuba sekali lagi dan menang tanpa bertanding.

Saudara Norazali selaku pengerusi Pro-Mahasiswa Nasional menyampaikan hasrat diperingkat pimpinan Pro-Mahasiswa Nasional untuk melihat MPP Kebajikan UPSI terus bergerak maju di dalam menjayakan agenda kebajikan mereka kepada mahasiswa.

Mohd Faisal Bin Mustaffa
http//:faisalkini.blogspot.com



No comments:

Post a Comment