Wednesday, March 9, 2011

Nakba Palestin: Iktibar Buat Semua


Sudah lama rasanya tidak mengemaskini blog ini.Bahkan beberapa isu yang panas akhir-akhir ini tidak sempat untuk saya respon di dalam blog ini. Terbaru isu keluarnya Bapa Permodenan daripada parti perjuangan nasionalisme Melayu, UMNO. Namun begitu, saya lebih tertarik untuk berbicara berkenaan isu nakhbah yang kurang dibincangkan oleh sahabat-sahabat yang lain.

Isu Nakba merupakan isu besar yang harus direnungi dan dihayati oleh umat Islam. Namun saya yakin dan percaya ramai dikalangan umat Islam yang tidak endah akan isu ini. Bahkan saya sendiri pada tahun ini buat pertama kalinya mendengar berkenaan isu ini. Mungkin saya juga tergolong dikalangan orang-orang yang tidak ambil endah akan perjuangan sahabat-sahabat di bumi Palestin. Namun saya tetap bersyukur kerana diberi juga jalan oleh Allah SWT untuk mengetahui isu besar umat Islam ini.

Istilah Nakba sememangnya agak asing bagi rakyat di negara kita, melainkan golongan-golongan yang prihatin dan mengambil berat berkenaan perjuangan rakyat Palestin. Nakba bermaksud malapetaka atau bencana besar. Manakala Nakba Palesin merujuk kepada penubuhan negara haram Israel yang diisytiharkan secara rasmi pada 15 Mei 1948.

Tanggal tarikh 15 Mei 2008, maka genaplah 60 tahun rejim zionist yahudi menduduki tanah air umat Islam. Sepanjang enam dekad berada dibawah cengkaman Israel, rakyat Palestin semakin dihimpit dengan pelbagai tekanan dan siksaan daripada kaum Yahudi.

Amerika Syarikat secara terang-terangan memberi sokongan padu kepada kerajaan haram Israel. Bahkan semasa ulang tahun ke 60 penubuhan negara haram Israel, presiden George W Bush semasa berucap di Knesset Israel menyatakan bahawa AS sentiasa menyokong perjuangan Zionist Israel. Bush turut mengecam negara Iran dan beberapa buah negara Islam yang lain.

Kepada semua sahabat-sahabat,disamping kita bekerja ingatilah sahabat-sahabat kita di bumi Palestin. Semoga akan muncul perwira pembebasan Palestin ketiga selapas Umar Al-Faruq dan Salehuddin Al-Ayyubi.

No comments:

Post a Comment