Monday, January 3, 2011

Sebutir Pengalaman Berharga SMTK

6013758_l

Usai sahaja menunaikan solat fardhu Asar bersama Ustaz Hashim saya bergegas bersiap untuk pulang. Jam sudah menunjukkan pukul 5.30 petang. Terasa pening-pening di kepala memandangkan perut kosong sejak daripada pagi tidak berisi.

Selepas menghidupkan suis motorsikal, saya terus memecut pulang. “Alamak, minyak pulak kering”, mata saya memandang kepada meter motorsikal yang menunjukkan minyak sudah diparas bahaya. Terpaksalah saya menghabiskan beberapa minit untuk mengisi minyak walaupun masa sudah cukup genting bagi saya.

Perjalanan untuk ke Bangi mengambil masa lebih kurang 45 minit daripada Damansara. Saya sudah berjanji dengan pihak Darus Syifa untuk mengikuti rawatan bangunan Sek Men Teknik Kajang pada petang ini. Menurut maklumat yang diperolehi, saya perlu menhadirkan diri pada jam 6.30 petang di Darus Syifa.

Sebaik sampai sahaja dirumah, kelihatan Haafizuddin sedang berbaring keletihan. Saya terus bergegas naik ke bilik dan menukar pakaian kepada baju melayu putih serta mencapai buku ikhtiar dan kad pelajar Darus Syifa.


Bertambah binau kepala saya. Di tambah pula dengan suasana yang cukup panas menyebabkan saya seperti terawang-awang berada di alam nyata ini. Namun begitu, saya gagahi juga untuk ke sana memandangkan inilah kali pertama saya berpeluang mengikuti kerja-kerja merawat bangunan bersama pihak Darus Syifa.

Sebelum-sebelum ini saya tidak mendaftarkan nama memandangkan bimbang bertidan dengan jadual kerja harian. Tambahan pula, keadaan tubuh badan yang kurang sihat disebabkan demam Chingkungkunya meletakkan diri saya terlalu berhati-hati untuk melakukan sebarang aktiviti yang berat.

Namun begitu, Alhamdulillah pada malam ini berkesempatan juga saya untuk bersama-sama dengan warga Darus Syifa. Sebagai seorang yang masih lagi mentah, saya memerlukan masa untuk memerhati dan meneliti gerak kerja merawat yang dilakukan oleh senior-senior di DS. Pembelajaran di dalam kuliah adalah bersifat teori dan untuk mengetahui pengaplikasiannya saya perlulah mengikui siri-siri rawatan yang dijalankan oleh pihak DS sendiri.

Saya sampai dihadapan bangunan DS tepat jam 6.30 petang. Kelihatan beberapa orang pelajar dan ahli Darus Syifa sudah menunggu berhampiran bas SMK Teknik Kajang. Kira-kira jam 6.50 petang, kami bergerak menuju ke destinasi.
Sepanjang perjalanan menuju ke sana, saya memejamkan mata untuk menghilangkan keletihan dan rasa pening yang berdenyut dikepala. Mujur saya duduk berseorangan, maka kuranglah sikit kepanasan yang dirasai.

Sebaik sampai di sana, kami disambut oleh guru-guru dan waris SMTK dan terus dibawa masuk ke dalam surau. Kemudiannya kami menunaikan solat Maghrib secara berjemaah dipimpin oleh Ustaz Haji Zulkiply Mohd Dahlan daripada DS. Usai solat Maghrib, sedikit ucapan daripada pihak SMTK dan Tuan Haji Abdul Rahman selaku wakil DS.

Kemudiannya, majlis diteruskan dengan solat hajat, bacaan yasin dan zikir beramai-ramai yang dipimpin oleh Ust Haji Zulkiply Mohd Dahlan. Setelah selesai solat Isya, wakil daripada DS menyampaikan sedikit tazkirah dan peringatan kepada warga SMTK supaya menjaga adab-adab dan tatatertib sebagai seorang pelajar. Kemudiannya, kami dijemput oleh pihak sekolah untuk menikmati sedikit jamuan di dewan makan sekolah berkenaan.

Selepas selesai makan, kerja-kerja merawat bangunan dimulakan. Kami dipecahkan kepada beberapa kumpulan meliputi kerja-kerja merawat di dalam dan diluar bangunan. Saya mengikuti kumpulan merawat di dalam bangunan asrama.

Kerja-kerja merawat selesai kira-kira jam 10.30 malam. Kami bertolak pulang dan sampai di DS kira-kira jam 11.30 malam.

Mudah-mudahan, dengan usaha yang dilakukan warga SMTK akan terus dilindungi dan hidup dengan aman dan sejahtera. Segalanya adalah dengan izin Allah S.W.T. Terima kasih kepada Ustaz-ustaz DS yang memberikan ilmu dan pengalaman kepada saya. Ini merupakan sebutir pengalaman yang berharga untuk diri saya.

Mohd Faisal Bin Mustaffa

SS14, Petaling Jaya.

No comments:

Post a Comment