Sunday, December 12, 2010

Bonda Soup Corner '08

Sempena Festival Konvokesyen Universiti Malaya (FESKUM) yang bermula pada 4 hingga 10 Ogos 2008, Universiti Malaya telah membuka sewaan tapak jualan untuk orang ramai, sama ada daripada kalangan pelajar ataupun pihak luar.


Justeru, Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) tidak ketinggalan untuk bersama-sama merebut peluang meneroka ke alam keusahawanan ini dengan membuka sebuah gerai makanan dan minuman yang diberi julukan “Bonda Soup Corner (BSC) ‘08.” Bonda Soup Corner (BSC) merupakan warisan tahun demi tahun dalam menghidangkan makanan aneka sup berdasarkan resipi turun-temurun, seperti bihun sup, mi sup, kue tiau sup, nasi air, nasi ayam, di samping makanan-makanan panas, umpamanya nasi paprik, nasi goreng kampung serta rojak, di samping sajian aneka minuman yang menyegarkan tekak.

Daripada aspek sambutan, Bonda Soup Corner (BSC) ’08 boleh dikatakan berjaya memikat hati pelanggan untuk berkunjung ke situ kerana keadaan gerainya yang kondusif, meskipun sedikit jauh daripada gerai-gerai yang lain. Gerai yang dibuka seawal 7.00 pagi hingga 12.00 malam itu tidak pernah keputusan pelanggan yang datang dari dalam dan luar kampus.

Tenaga penggerak kepada Bonda Soup Corner (BSC) terdiri daripada para pelajar yang saling bekerjasama dalam memastikan Bonda Soup Corner terus-terusan menjadi pilihan di hati pelanggan. Malah, kebanyakan pelanggan yang menjamu selera di sini ialah mereka yang merupakan pelanggan tetap Bonda Soup Corner (BSC) saban tahun. Ternyata, layanan yang ceria dan mesra mampu memikat hati pelanggan untuk terus menghirup juadah sup di Bonda Soup Corner (BSC).

Pada hari terakhir Festival Konvokesyen Universiti Malaya (FESKUM), iaitu 10 Ogos 2008, Bonda Soup Corner (BSC) tidak lagi beroperasi untuk perkhidmatan pelanggan. Hari tersebut diisi untuk mengemas segala peralatan dan barang-barang sebagai tanda berakhirnya Bonda Soup Corner (BSC) pada tahun ini. Seterusnya, majlis penutup diadakan pada petang hari dengan mengadakan sedikit jamuan untuk setiap Ahli Jawatankuasa (AJK) dan para sukarelawan yang bertungkus-lumus dalam menjayakan Bonda Soup Corner (BSC) pada tahun ini.

Mohd Faisal Bin Mustaffa
http//:faisalkini.blogspot.com


No comments:

Post a Comment