Tuesday, November 1, 2011

“Ujian diatas titian sirat dalam perjalanan menuju ke syurga Allah” -siri 1


Oleh: Mohd Faisal Bin Mustaffa

Sidang Jumaat yang di rahmati Allah sekalian,

Bersama-samalah kita bertaqwa kepada Allah SWT dengan sebenar-benar erti kata taqwa, dengan kita melaksanakan segala titah perintahnya serta menjauhi larangannya.Sesungguhnya orang yang paling mulia disisi Allah ialah orang yang bertaqwa.Firman Allah SWT didalam al-Quran:

13. Hai manusia, Sesungguhnya kami menciptakan kamu dari kalangan lelaki dan wanita dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan berpuak-puak supaya kamu saling kenal-mengenal antara satu sama lain. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha Mengenal.

Hadirin sidang jumaat yang dirahmati Allah sekalian,

Pada hari ini, khatib akan mengingatkan hadirin jumaat sekalian berkenaan 7 pemeriksaan yang akan dihadapi kelak ketika mana berjalan diatas titian sirat Allah SWT.

Antara perkara ghaibiyyat yang wajib kita percaya adalah berkenaan dengan “sirat” atau titian yang merentangi neraka jahannam untuk menuju ke syurga Allah SWT.Semua manusia tanpa berkecuali akan melalui titian ini.Titian ini adalah lebih halus lagi daripada rambut.Lebih tajam daripada mata pedang.

Firman Allah SWT:

71. Dan tidak ada seorangpun dari padamu, melainkan mendatangi neraka itu. hal itu bagi Tuhanmu adalah suatu kemestian yang sudah ditetapkan.

Ayat tersebut dengan jelasnya menyatakan kepada kita bahawa setiap dari kalangan akan melalui titian sirat ini.Samada dari kalangan Rasul, para nabi ataupun manusia biasa.Kejayaan untuk melepasi titian ini adalah bergantung kepada amal soleh kita semasa berada didunia.Kejayaan melepasi titian ini jugalah merupakan rahmat terbesar dari Allah SWT, kerana insan tersebut berjaya memasuki syurga Allah SWT.

Ada dikalangan manusia yang melintasi titian sirat dalam sekelip mata.Ada pula yang melintasinya sepantas panahan kilat.Ada juga manusia yang melintasi dengan keadaan berlari.Ada pula yang berjalan dan ada pula yang terpaksa merangkak dan sebagainya.Keadaan melintasi titian ini adalah bergantung kepada amal kebaikan yang dilakukan semasa hidup didunia.Ada pula yang tidak melepasi titian ini, lalu tercampak ke dalam api neraka Allah SWT.

Firman Allah SWT

72. Kemudian kami akan menyelamatkan orang-orang yang bertakwa dan membiarkan orang-orang yang zalim di dalam neraka dalam keadaan berlutut.

Golongan yang terselamat menyeberangi titian ini bukanlah atas kebijaksanaan akal fikiran mereka.Hal demikian adalah kerana Allah SWT menyelamatkan mereka berasaskan keimanan dan ketakwaan mereka.Bagi orang yang zalim dan mendustakan rasulnya akan dibiarkan jatuh ke dalam neraka Allah SWT.

Sidang jumaat sekalian.

Sekatan yang pertama yang akan dilalui oleh manusia adalah sekatan yang akan ditanya berkenaan syahadah mereka.Adakah mereka benar-benar beriman kepada Allah SWT seperti mana syahadah yang diucapkan oleh mulut mereka.Pada hari ini terbukalah segala-galanya.Sekiranya seseorang itu hanya sekadar mengucap dua kalimah syahadah semasa berada didunia, namun begitu hati mereka berpaling dan mensyirikkan Allah SWT.Maka hal tersebut secara tidak langsung meruntuhkan iman mereka.

Firman Allah SWT:

8. Di antara manusia ada yang mengatakan: "Kami beriman kepada Allah dan hari kemudian, pada hal mereka itu bukanlah orang-orang yang beriman.

9. Mereka hendak menipu Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka Hanya menipu dirinya sendiri sedang mereka tidak sedar.

Di dalam ayat ini, Allah SWT telah menerangkan kepada kita bahawa wujud golongan yang mempunyai talam dua muka.Mereka bagaikan pelakon yang berpura-pura dan cuba menipu Allah SWT.Namun begitu, mereka tidak sedar bahawa penipuan tersebut diketahui oleh Allah SWT.Sebab itulah sebagai seorang mukmin yang sejati, kita perlu menghayati dengan sepenuh hati apabila kita melafazkan kalimah syahadah.

Bersambung…

p/s: ayat-ayat al-Quran tidak dapat diletakkan kerana masalah tidak dapat dibaca dalam blog.Begitu juga dgn tulisan intro puji-pujian dlm bahasa arab.Khutbah ini merupakan sebahagian khutbah yang ditulis oleh penulis.

No comments:

Post a Comment