Thursday, November 3, 2011

Taqwa Asas Menjadi Pemimpin


Gambar penembak tepat yang merancang membunuh Obama


Selepas dikejutkan dengan kesalahan cetakan kertas undi yang mengandungi nama Barrack Osama, kini timbul pula isu baru iaitu perancangan membunuh “bakal” Presiden Amerika Syarikat ini. Tatkala beliau meraih sokongan padu daripada penduduk AS, terdapat segelintir kecil masyarakat kulit putih AS yang prejudis terhadap beliau hanya kerana beliau berasal daripada masyarakat kulit hitam.

Kehadiran Obama di dalam kancah politik AS, menyaksikan majoriti masyarakat AS menerima pemimpin muda yang berwawasan ini. Beliau merupakan seorang pemimpin yang berwawasan dan mempunyai karismatik yang hebat. Di hormati dan di geruni lawan.

Daripada ancaman ini, kita boleh melihat bahawa masyarakat AS yang mengaku bahawa merekalah pendokong demokrasi dunia tetapi masih lagi bermain dengan sentimen perkauman. Mereka menghentam Islam secara terang-terangan dengan melabelkan Islam sebagai pengganas, tetapi mereka tidak pernah menghayati apakah isi kandungan Islam yang sebenarnya.

Sebagai contoh, di dalam memilih kepimpinan. Islam tidak pernah menjadikan warna kulit sebagai ukuran. Bahkan pernah disebut di dalam hadis bahawa, sekiranya seorang hamba kulit hitam yang tebal bibirnya, dan rompong hidungnya sekalipun pun menjadi pemimpin maka wajib ke atas rakyat untuk mentaatinya.

Islam meletakkan syarat taqwa yang paling utama di dalam memilih pemimpin. Bukan sahaja di dalam urusan kepimpinan,bahkan di dalam setiap urusan kehidupan taqwa itu menjadi persoalan utama kepada umat Islam. Biarpun setinggi mana pangkatnya, begudang-gudang hartanya. Tetapi sekiranya kufur kepada Allah, maka darjatnya lebih rendah lagi daripada haiwan ternakkan.

Mohd Faisal Bin Mustaffa
http//:faisalkini.blogspot.com


No comments:

Post a Comment