Wednesday, November 2, 2011

Bangsa Merdeka hanya dilayan sebagai pengawal Istana?

Setelah 51 tahun merdeka daripada tanah jajahan British, mentaliti rata-rata rakyat dinegara kita pada masa ini sudah menganggap bahawa kita sudah merdeka sepenuhnya. Masing-masing merasakan kedudukan Malaysia sebagai sebuah negara berdaulat dapat terus dipertahankan dan dipandang tinggi oleh dunia luar.

Namun begitu apabila disiarkan berkenaan Batalion Pertama Askar Melayu yang diberi peluang untuk mengawal Istana Buckingham di London, ramai juga dalam kalangan masyarakat negara kita yang berbangga dengan perkara tersebut. Alasannya kerana penghormatan tersebut merupakan satu kepercayaan yang cukup bermakna daripada sebuah negara besar kepada sebuah negara kerdil seperti Malaysia. Tersirap darah saya mendengar anak merdeka member jawapan sebegini. Inikah yang dinamakan jiwa bangsa merdeka?

Sesetengan golongan melihat perkara ini merupakan suatu penghinaan daripada sebuah negara penjajah kepada negara yang pernah dijajahnya. Apa nilainya sekiranya sebuah ketumbukan ketenteraan yang dilatih untuk mempertahankan negara hanya dilayan sebagai pengawal istana apabila berada di Kota London. Adakah itu menjadi kayu ukur untuk menentukan kejayaan dan kecemerlangan ketumbukan tentera sebuah negara merdeka?

Amerika Syarikat yang merupakan negara bekas tanah jajahan British mengambil keputusan keluar daripada kesatuan negara-negara Komanwel semata-mata tidak mahu dilihat sebagai sebuah negara jajahan, tetapi malangnya negara kita masih lagi tunduk dibawah kekuasaan British. Mungkin untuk keluar daripada kesatuan negara-negara Komanwel ada pro dan kontranya, namun begitu mengapa kita sanggup memperhambakan tentera-tentera kita untuk menjadi pengawal istana di sebuah negara yang pernah menjajah kita.

Sekiranya kita mahu mengucapkan terima kasih kepada British kerana membantu negara kita semasa ditawan oleh tentera Jepun dan juga berusaha menghalau komunis daripada negara ini, ini bukanlah caranya. Kehadiran British ke Tanah Melayu merupakan atas dasar menjajah. Perbuatan mereka secara terang-terangan menzalimi penduduk tempatan.

Kita tidak pernah mempersoalkan siapakah gerangan penjajah yang membunuh Tok Janggut? Siapakah yang menzalimi Dato Maharaja Lela di negeri Perak. Tetapi kita hanya berbincang berkenaan tentera British yang membantu kita menghambat komunis daripada negara ini. Andainya kita berjiwa merdeka, mengapa ruh menentang penjajah yang ada pada Mat Kilau dan Tok Bahaman tidak kita sematkan di dalam diri kita.

Entah bagaimana perasaan pahlawan-pahlawan kemerdekaan ini sekiranya mereka masih hidup dan melihat anak bangsa mereka dilayan sebagai penjaga Istana kepada bangsa penjajah ini. Sebagai rakyat Malaysia yang berjiwa merdeka, mungkin kita boleh fikir-fikirkan dimanakah nilai kita sebagai sebuah negara merdeka. Adakah sekadar layak menjadi pengawal Istana ataupun lebih daripada itu.

Mohd Faisal Bin Mustaffa
http//:faisalkini.blogspot.com

No comments:

Post a Comment