Friday, June 10, 2011

PROGRAM ZIARAH MESRA PMIUM menyentuh hati pesakit PPUM


Saudara Nik Abdul Razak bersama salah seorang pesakit yang juga merupakan anak salah seorang kakitangan UM.

Baru-baru ini Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya sekali lagi mengadakan Program Ziarah Mesra (PZM) ke Pusat Perubatan Universiti Malaya. Program yang diadakan 2 minggu sekali ini merupakan program berkala PMIUM untuk mendekati dan berdakwah kepada para pesakit tanpa mengira bangsa dan agama.

Program pada kali ini disertai oleh beberapa orang pimpinan dan ahli Kelab Penyayang PMIUM. Di dalam program ini pihak Kelab Penyayang PMIUM menyediakan buah tangan iaitu sedikit makanan dan booklet dakwah untuk di edarkan kepada para peserta.

Menurut pengerusi JKP Kebajikan dan Perpaduan PMIUM, Saudara Nik Abdul Razak Bin Nik Mohd Ridzuan, terdapat dua jenis booklet yang disediakan. Pertamanya khas untuk pesakit beragama Islan, dan yang keduanya untuk pesakit selain daripada Islam.

Program yang dijalankan ini juga bertujuan memberi kesedaran kepada para pesakit muslim berkenaan tanggungjawab mereka semasa sakit. Di dalam booklet yang diedarkan kepada pesakit yang beragama Islam, terdapat doa-doa penawar dan tips-tips yang boleh menyembuhkan penyakit menurut perspektif Islam.

Selain itu, di dalam ruangan yang singkat tersebut juga setiap sukarelawan PMIUM akan memberikan tunjuk ajar kepada pesakit berkenaan teknik-teknik mengamalkan doa dan tips tersebut. Para pesakit juga diajar cara-cara menunaikan solat ketika waktu sakit. Selepas itu bacaan doa keatas pesakit tersebut dilakukan. Di saat-saat bacaan doa inilah paling menyentuh hati, dimana ada dalam kalangan pesakit yang menitiskan air mata apabila mendengar doa yang dibacakan. Perkara ini dilakukan dari sebuah katil ke sebuah katil bagi mendekatkan PMIUM dengan para pesakit.

Menurut saudara Nik Abdul Razak, booklet berkenaan teknik-teknik menunaikan solat ketika sakit masih lagi belum dapat dikeluarkan kerana kekurangan dana. Program PZM ini juga diadakan 2 minggu sekali adalah disebabkan kekurangan dana untuk menyediakan buah tangan kepada para pesakit. Bagi setiap kali PZM, duit untuk membeli buah tangan adalah hasil sumbangan ahli PMIUM dan kutipan derma daripada para pelajar. Sekiranya ada pihak yang sudi menaja program ini, PMIUM berbesar hati menerimanya. Hal demikian bagi mengimbangi usaha yang dilakukan oleh sesetengah pihak yang juga berusaha meluaskan dakyah mereka kepada para pesakit.

Bagi pesakit bukan Islam, peserta PZM akan bertanya khabar sambil mengedarkan buah tangan. Manakala booklet yang diedarkan mempunyai kata-kata semangat kepada mereka supaya lebih bermotivasi. Melalui aktiviti sebegini secara tidak langsung mendekatkan lagi PMIUM dengan masyarakat bukan Islam seterusnya mempromosikan Islam sebagai sebuah agama yang bertoleransi.

Menurut Yang Di Pertua PMIUM, Saudara Mohd Haafizuddin Abirerah, setiap kali PZM dilakukan ianya mendapat respon yang baik terhadap PMIUM daripada para pesakit samaada yang beragama Islam ataupun yang bukan Islam.

Mohd Faisal Bin Mustaffa
http//:faisalkini.blogspot.com

No comments:

Post a Comment