Thursday, June 2, 2011

Kematian Perancangan Allah, Letak Jawatan Perancangan Manusia


Seawal 7.56 pagi saya menerima SMS daripada Daniel, “Di maklumkan ADUN Manek Urai Kelantan (PAS), dibawah parlimen Kuala Krai (Dr Hatta) Hj Ismail kembali ke rahmatullah jam 5.55 pagi”.

Ketika itu saya baru saja usai solat Fardhu Subuh bersama peserta Kem Nilai Solat di dalam konsep R.A.K.Y.A.T di kalangan para pekerja Bank Rakyat cawangan Terangganu. Program bermula semalam di Residen Resort ini merupakan program pertama saya bersama Fitrah Perkasa.

Selepas mendapat sms tersebut, saya terus memaklumkan kepada Ust Sayuti dan Ust Hashim yang merupakan ketua Fasilitator di dalam kumpulan ke Paka ini iaitu seramai 3 orang.

Sedih bercampur terkejut mengenangkan pemergian Arwah walaupun saya tidaklah mengenali beliau secara dekat, namun begitu saya yakin kami diikat diatas satu akidah perjuangan.

Perginya arwah ke rahmatullah memberi laluan kepada Pilihan Raya Kecil di DUN Manek Urai ini. Begitu hebatnya perancangan Allah, di saat-saat Barisan Nasional enggan meletakkan calon di PRK Menanti, mereka diuji sekali lagi.

Di dalam isu ini, saya melihat dikala Barisan Nasional melakukan kezaliman melalui rampasan kuasa di Perak, mereka dikejutkan dengan kematian Ust Roslan Shahrom yang menyaksikan kemenangan berpihak kepada Pakatan Rakyat. Begitu juga disaat-saat Barisan Nasional seolah-olah kecut perut dan tidak bertanding di dalam PRK Penanti, sekali lagi Allah S.W.T mengambil nyawa salah seorang pejuang Islam. Keadaan ini sekali menggusarkan mereka.

Mungkin akan ada akta yang digubal bagi menghalang seseorang wakil rakyat meletakkan jawatan tanpa sebab. Hal demikian berbekalkan alasan ada pihak sewenang-wenangnya meletakkan jawatan semata-mata mahu melihat situasi politik di dalam negara ini terus bergelora. Daripada beberapa siri PRK yang dijalankan ini, hanya 3 sahaja PRK yang melibatkan perletakkan jawatan manakala 4 lagi adalah di sebabkan kematian.

Perkara ini juga perlu difikirkan oleh golongan penindas ini. Tiada akta atau kuasa yang mampu melawan kuasa Illahi. Tiada siapa yang dapat menghalang seseorang untuk menghadapi mati. Semuanya adalah kuasa Allah.

Seharusnya, pemimpin-pemimpin yang melakukan kefasadan ini sedar akan perkara yang berlaku. Sekiranya selepas ini, 3 ADUN Perak yang menjadi katak puru diambil nyawanya, nescaya akan bertambah kelam kelibut dibuatnya. Betullah letak jawatan itu perancangan manusia, namun begitu kematian itu adalah perancangan Allah S.W.T. “Mereka merancang, Allah juga merancang, tetapi Allah adalah sebaik-baik perancang”.

Kamar 222

Residence Hotel & Resort,

Paka, Terangganu.

No comments:

Post a Comment