Wednesday, June 1, 2011

Penumpang Misteri, Kita bagaimana?

“Pok Nya jom ikut ana ke Giant, cari barang dapur”, sahut saya pada Daniel. “Jom”, jawan Daniel ringkas. Tanpa melengah masa Daniel naik ke atas untuk mengambil dompet dan saya memakai baju hujan memandangkan kilat masih lagi sabung menyabung.

“Hang ni buang tabiat ka pakai baju hujan ni”, kata Razak pada saya. “Biasalah, demam Chingkungnya aku tak lega lagi”, jawab saya perlahan. “Padanla demam Chingkungnya, pastu pi Giant dengan Pok Nya” Bad pula menambah. “Memandai ja budak-budak ni”, hati kecil saya berbisik sambil mulut ketawa. Sudah menjadi kebiasaan penghuni Baitul Taubah wa Tarbiah ini usik mengusik antara satu sama lain. Saya dan Daniel terus beredar menunggang motorsikal menuju ke Giant.

‘Kita buat Tom Yam je la petang ni ya”, saya memberi pandangan pada Daniel. “Ikut anta je la”, Daniel menjawab. Kami mencapai bahan-bahan yang diperlukan untuk menyiapkan seperiuk Tom Yam berserta seketul daging import. Selain itu, kami juga membeli beberapa keperluan barang dapur yang lain. Untuk keperluan peribadi saya hanya membeli setin Quaker Oat Meal buat bekalan sarapan pagi. Ini kerana, setiap hari ketika ke pejabat saya jarang makan tengah hari. Sekurang-kurangnya dapat menahan lapar sehingga makan malam.

“Sedap Tom Yam ni, lepas ni kita boleh buat kedai dan Bad jadi tukang masak”, Riduan pula mula memecahkan suasana di dalam rumah. “Bagus juga cadangan tu. Boleh kita buat duit tambahan.

Sudah menjadi kebiasaan di Baitul Taubah kami masak secara silih berganti. Bad mempunyai kepakaran masak masakan yang agak moden seperti ikan 3 rasa, stim dan sebagainya. Tetapi saya pula lebih cenderung kepada masakan tradisional seperti kari, ayam bakar dan beberapa jenis makanan lagi. Masing-masing ada kelebihan. Tidak kurang juga yang hanya “tercangak” menanti untuk makan.

“Ana nak tanya, ada tak sebelum ni ana cerita tentang kisah yang Ust Rashid dan Ust Nasib cerita”, tanya saya kepada sahabat-sahabat sambil menghirup kuah Tom Yam. “Belum”, sahabat-sahabat lain menjawab. “Dah-dah”, Riduan menjawab. “La, cerita la. Hang we, senyap”, salah seorang daripada sahabat saya menyampuk. Masing-masing bersemangat ingin mendengar kisah tersebut.

Ustaz Rashid merupakan salah seorang daripada pengamal perubatan Darus Syifa’, dan juga merupakan salah seorang guru saya di Darus Syifa. Manakala Ust Nasib pula merupakan guru saya di Fitrah Perkasa.

Mistik 1

Semasa kelas Darus Syifa baru-baru ini, Ust Rashid ada bercerita berkenaan kisah misteri yang berlaku terhadap seorang pemuda. Pada suatu hari pemuda tersebut memandu daripada Pahang untuk ke rumah kakaknya di Kuala Lumpur.

Sampai ditengah perjalanan dia berasa mengantuk dan mengambil keputusan tidur ditepi jalan. Dia menelefon kakaknya mengatakan bahawa dia dalam perjalanan dan tidur sebentar ditepi jalan untuk menghilangkan rasa mengantuk. Setelah beberapa minit melelapkan mata, dia terjaga. Di dapati diluar tingkap keretanya terdapat seorang lelaki berjubah dan berserban. Dia terpinga-pinga dan menelefon kakaknya.

“Akak, disebelah kereta saya ada seorang Pak Aji, risau saya nak bagi tumpang”, ujar pemuda tersebut melalui telefon kepada kakaknya. Kemudian pemuda tersebut meneruskan perjalanan. Tidak semena-mena Pak Aji tadi sudah berada di belakang tempat duduk keretanya. Dia sekali lagi menelefon kakaknya.

“Akak, Pak Aji tadi berada di belakang kereta saya. Apa yang harus saya baca untuk halau dia”, pemuda tersebut cemas menelefon kakaknya. “Adik baca ayat Kursiy untuk halau Pak Aji tu”, ujar kakak lelaki tersebut. Kemudian talian terputus. Usaha untuk menghubungi adiknya gagal.

Keesokkan harinya, kakak lelaki tersebut didatangi oleh pihak polis memaklumkan bahawa ditemui mayat lelaki tersebut 10 meter daripada kereta. Namun begitu, yang menjadi tanda tanya kepada pihak polis adalah keadaan kereta yang berkunci dan tidak mengalami sebarang kemalangan. Bagaimana pemuda tersebut boleh berada 10 meter jauhnya daripada kereta dan bagaimana dia keluar daripada kereta tersebut. Sehingga hari ini tiada jawapannya.

Mistik 2

Kisah kedua diceritakan oleh Ust Nasib semasa PAPD bersama kakitangan Takaful Ikhlas di Janda Baik baru-baru ini. Saya mendengar kisah ini dengan penuh teliti dan cuba menghayati plot-plotnya yang agak menarik.

` Kisah ini berlaku kepada Tok Guru kepada Ust Nasib semasa beliau belajar di pondok suatu ketika dulu.

Suatu hari, Tok Guru pulang daripada memberi kuliah berkereta berseorangan. Di pertengahan jalan, beliau ditahan oleh seorang wanita.

Di sebabkan rasa simpati dan empati, Tok Guru tersebut menumpangkan perempuan tersebut memandangkan keadaan di tengah hutan yang gelap dan berbahaya ini akan menyebabkan berlakunya kejadian yang tidak diingini.

Sebaik sahaja bergerak, perempuan tersebut mengilai ketawa. Tok Guru tersebut berhenti dan berpaling ke belakang tempat duduk seraya berkata, “Kamu makhluk, aku makhluk. Kamu tidak dapat memudaratkan aku dengan izin Allah, dan aku juga tidak dapat memudaratkan kamu. Jadi keluarlah daripada kereta ini”, ujar Tok Guru tersebut.

Beliau terus memandu sambil perempuan tersebut mengilai dan akhirnya ghaib. Keesokkan harinya, beliau menceritakan kisah ini kepada anak-anak muridnya selepas solat subuh termasuklah Ust Nasib yang ada pada ketika itu.

Kita Bagaimana?

Saya termenung sendirian memikirkan kedua-dua situasi ini. Sekiranya berlaku kepada diri saya sendiri, entah situasi mana yang akan terjadi. Adakah saya akan gelabah seperti pemuda pertama ataupun tenang seperti Tok Guru tadi.

Apakah yang menjadikan Tok Guru tadi benar-benar berani? Tidak lain dan tidak bukan keimanan yang mendalam didalam hatinya melebihi segala. Apa yang menjadi keresahan di fikiran saya adalah situasi pada hari ini yang gemar menanyangkan kisah-kisah mistik di kaca TV tanpa mengaitkannya dengan keimanan kepada Allah S.W.T.

Saya yakin sekiranya tayangan gambar-gambar misteri ini diteruskan, dan dalam pada masa yang sama proses mendidik iman masyarakat berkurang, tidak mustahil selepas ini masyarakat di negara ini lebih beriman dan mempercayai hantu berbanding Allah S.W.T.

Baitul Taubah Wa Tarbiah

7.22 pagi (25 Jun 2009)

No comments:

Post a Comment