Wednesday, June 1, 2011

‘Nur’ Yang Mencerahkan Kehidupan Jacko

Ibarat cahaya yang menyuluh gelita, begitulah perumpamaan hidayah yang menyentuh daun hati seseorang hamba. Lorong hidupnya seolah terang benderang, di samping rasa tenang yang mendakap diri. Tiada pula rasa galau dan resah yang mencekup hati.

Ya, hidayah itu milik Allah. Dia berhak memberikannya kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Dan, di antara hamba pilihan-Nya ialah Michael Jackson atau dikenali dengan ‘Jacko’, seorang penyanyi kontroversi Amerika Syarikat yang telah memilih nama Islamnya sebagai ‘Mikaeel,’ nama malaikat pemberi rezeki. Super star muflis berusia 50 tahun itu dilaporkan memakai jubah dan kopiah ketika mengucapkan dua kalimah syahadah di hadapan seorang imam dalam sebuah majlis yang diadakan di rumah seorang rakannya. Majlis tersebut diadakan beberapa hari sebelum Jacko dihadapkan ke Mahkamah Tinggi London terhadap tuntutan saman berjumlah RM 25.3 juta yang dikenakan oleh Putera Abdulla Al-Khalif dari Bahrain.


Jacko hidup membesar sebagai penganut Kristian, kemudian mula mendakap iman ketika beliau menggunakan studio di rumah kawan rapatnya untuk merekodkan album baru. Rakannya, seorang penulis lagu Kanada, David Wharnsby yang telah memeluk Islam dengan nama Islamnya ‘Dawud Wharnsby Ali,’ dan juga produser Philip Bubal dengan nama barunya ‘Idris Philips’ merupakan antara orang yang bertanggungjawab terhadap pengislaman Jacko. Penyanyi Britain, Yusuf Islam, 60, atau nama asalnya ‘Cat Stevens’ juga mengalu-alukan Jacko sebagai saudara baru.


Hidayah harus dicari. Cara mencarinya adalah dengan tekun menggali ilmu, kerana semakin banyak ilmu, maka kita akan semakin produktif dalam beramal dan hati kita akan semakin bening dan tenang. Semoga Allah menjaga kita daripada dicabutnya nikmat-Nya yang mahal, iaitu hidayah.

No comments:

Post a Comment