Friday, May 11, 2012

Kini Star Bucks, Dulu Mac Donald


Logo Star Bucks

Pertama kali saya mendengar istilah Star Bucks adalah selepas sahaja Tsunami melanda negara. Sebelum ini, saya agak ketinggalan kerana tidak mengetahui istilah-istilah sedemikian. Ketika itu seorang pensyarah jurusan Sains Sosial dan Politik berbangsa India daripada Universiti Sains Malaysia telah membuat satu ulasan yang agak menarik hati saya.

Antaranya beliau menyentuh berkenaan iktibar daripada kisah Tsunami. Ujar beliau, pengajaran daripada Tsunami ini rakyat Malaysia seharusnya kembali memperkasakan amalan keagamaan dalam kehidupan seharian mereka. Tambah beliau lagi, anak-anak muda yang sering menghabiskan masa di Bukit Bintang, Star Bucks seharusnya bertaubat dan kembali kepada penghayatan Agama yang sebenar.

Di kala itu saya tercari-cari apakan itu Star Bucks. Sehinggalah saya menghuni bumi Kuala Lumpur, barulah saya mengenali apa itu Star Bucks. Sebuah kedai yang agak ekslusif dan hanya di masuki oleh anak-anak muda dan golongan yang berada. Walaupun mengenali apa itu Star Buck, namun begitu saya tidak pernah sekali pun menjejakkan kaki untuk merasai secawan kopinya yang dikatakan agak mahal harganya.

Apabila Datuk Idris Harun, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi membuat pengumuman bahawa pihak kementerian akan membenarkan kafe francais yang agak mahal harganya seperti Star Bucks, Kopitiam, Donkin Donut untuk beroperasi di semua kampus seluruh negara. Beliau menyatakan hal ini bagi mengatasi masalah mahasiswa yang kebanyakkan memilih Star Bucks untuk menyiapkan tugasan mereka kerana mempunyai perkhidmatan wireless yang mudah.

Apa yang saya hairankan adalah, mengapa cadangan sebegini dibuat tanpa mengkaji kesan kepada para pelajar terlebih dahulu. Apakah perkara ini merupakan pandangan peribadi beliau ataupun keputusan diperingkat KPT sendiri. Sebelum ini saya pernah mengkritik tindakan Datuk Harun yang membuat kenyataan seolah-olah memperlekehkan pelajar jurusan pengajian Islam dengan menyatakan bahawa mereka adalah golongan sukar untuk mendapat pekerjaan. Pelajar-pelajar bidang agama ini di samakan dengan pelajar jurusan IT. Ketika itu saya mendapat maklum balas daripada seorang insan yang agak tinggi jawatannya mengatakan ucapan Dato Harun adalah merupakan pandangan peribadi beliau.

Begitu juga di dalam hal ini, adakah pandangan yang diberikan oleh Datuk Harun adalah pandangan peribadi beliau semata-mata. Di saat-saat kerajaan melaung-laungkan supaya rakyat mengubah cara hidup, adakah wajar diwujudkan kedai mewah seumpama ini kepada para pelajar.

Sekiranya ketiadaan wireless dijadikan alasan, ianya terlalu rapuh untuk dipatahkan. Sudah tiba masanya semua kampus diseluruh negara dilengkapi dengan kemudahan wireless di semua tempat. Bahkan di Universiti Malaya sendiri perkhidmatan wirelessnya adalah secara menyeluruh dan boleh diguna pakai oleh seluruh mahasiswa. Apa gunanya sekiranya pihak pentadbiran universiti mengenakan cas yuran yang tinggi, namun begitu tidak mampu menyediakan perkhidmatan terbaik kepada warga kampus.

Pandangan beliau yang mengatakan bahawa terdapat dalam kalangan mahasiswa yang menghabiskan malam-malam mereka untuk menyiapkan tugasan Star Buck, ianya merupakan kes yang terpencil. Sekiranya dibuat kajian secara mendalam, jumlah yang berbuat sedemikian peratusan tidaklah terlalu besar dan boleh dijadikan alasan sebagai faktor pendesak mewujudkan Star Buck di dalam kampus negara kita.

Oleh yang demikian, saya bersama-sama sahabat di dalam PMIUM akan berusaha memperjuangkan isu ini sehingga ke peringkat atasan. Mungkin ianya bakal mengulangi sejarah lampau dimana PMIUM berhadapapan dengan francais Mac Donald, namun kali ini Star Bucks pula bakal menjelma. Antara perancangannya, bantahan isu ini berserta cadangan jalan penyelesaian akan dibawa terus ke peringkat KPT dan pihak pentadbiran Universiti . Tunggu dan lihat apakah maklum balasnya.

Mohd Faisal Bin Mustaffa
http//:faisalkini.blogspot.com

No comments:

Post a Comment