Thursday, May 3, 2012

Referendum tergempar Isu penghinaan surau

REFERENDUM MEMBANTAH PENCEROBOHAN DAN PENGHINAAN
TEMPAT IBADAT ISLAM KOLEJ KEDIAMAN KE-2


1.0 FAKTA KES
Pada 29 Januari 2008, Balai Islam Kolej Kediaman Tuanku Bahiyah (2nd kolej) telah diceroboh dengan begitu dahsyat. Al-Quran bertaburan, dinding diconteng dengan cat berwarna merah dan pintu dikunci bagi menghalang jemaah untuk menunaikan solat secara berjemaah. Perbuatan terkutuk ini berlaku antara jam 6 hingga 7 petang. Siapa punya angkara masih dicari, apa yang penting keselamatan tempat ibadah telah dinodai. Justeru atas kesedaran yang tinggi, wakil PMIUM telah membuat laporan polis di Balai Polis Brickfields. Rentetan dari itu pihak polis telah melakukan siasatan terhadap kes ini namun hasil siasatan masih belum diketahui.

2.0 TUNTUTAN
PMIUM berpandangan bahawa isu ini perlu diberi perhatian yang serius bagi mengelakkan komplikasi yang lebih besar. Kami di peringkat PMIUM ingin membuat beberapa tuntutan kepada pihak Pentadbiran Kolej Kediaman Tuanku Bahiyah dan Jawatankuasa Tindakan Kolej. Berikut merupakan tuntutan kami berkenaan isu ini:-
1. Kami menuntut dan menggesa agar pihak Pentadbiran Kolej dapat memberikan penjelasan yang sebenar secara terbuka kepada semua mahasiswa berkaitan isu ini.
2. Kami menuntut pihak Pentadbiran Kolej agar bersungguh-sungguh dalam menyiasat kes ini sehingga ke akar umbi.
3. Kami menggesa pihak Pentadbiran Kolej menjamin keselamatan penghuni- penghuni kolej kediaman terutamanya penghuni Muslim.

3.0 PENUTUP
Akhirnya kami menyeru kepada semua warga Universiti Malaya untuk bersama-sama mengambil perhatian terhadap isu ini demi kemaslahatan bersama.

No comments:

Post a Comment