Wednesday, March 9, 2011

Suara Siswa di UPSI

faisal di upsi

Bergambari di dalam dewan UPSI

Hari selasa lepas iaitu pada 21 hb Julai saya berkesempatan menemani sahabat saya Riduan berforum di UPSI. Ini merupakan kali kedua saya kesana selepas lawatan mewakili BBMN selepas PRK UPSI yang lepas.

Sebaik sahaja saya pulang daripada kerja, kami terus bergerak diikuti oleh sebuah kereta yang merupakan kumpulan wartawan peribadi Riduan sendiri.

Pada mulanya, saya agak keberatan untuk kerana risau sekiranya Riduan terlewat untuk ke UPSI. Tetapi disebabkan masing-masing tidak mengetahui jalan untuk ke sana menyebabkan mereka terpaksa menunggu saya pulang daripada pejabat.


Setibanya di UPSI, kami menghantar Riduan ke tempat rehat dan seterusnya meneruskan agenda kami yang lain. Saya bersama Razak dan Daniel mengambil peluang untuk merasa buah durian Tanjung Malim. Kami membeli selonggok durian berharga RM10 dan seiikat rambutan berharga RM6. Di sebabkan perut sudah berbunyi kencang, kami mengambil keputusan untuk mengisi perut dahulu dikedai mamak berhampiran.

Selepas selesai sahaja solat fardhu maghrib, kami bertiga “mengerjakan” buah durian tersebut berhabis-habisan. Inilah kali pertama saya makan durian sebegitu banyak selepas demam Chingkungkunya.

Selepas solat Isya barulah kami bergerak menuju ke kampus UPSI. Ketika sampai forum sudah hampir habis. Kelihatan susunan dewan agak kurang teratur dan serabut. Tambahan pula, suara panel yang kurang jelas menyebabkan saya merungut sendirian. Isi perbincangan langsung tidak menarik perhatian saya.

Kemudiannya moderator forum memberikan soalan kepada para peserta dengan soalan yang begitu mencabar. Saya kira soalan tersebut cukup menyamai level pemikiran seorang budak sek rendah. Kenapa saya bertanya sedemikian? Sebabnya soalannya berbunyi, “Siapakan panel pada malam ini yang merupakan TNC UPSI”. Saya ketawa sendirian. Mengapa soalan budak tadika yang diberikan kepada mahasiswa yang tinggi level pemikirannya.

Sebaik sahaja tamat, kami terus bergerak pulang walaupun masih ada rakaman suara siswa seterusnya. Kami sempat singgah disebuah restoran untuk menjamu selera dan dibiayai oleh Riduan, taukeh besar. Di sebabkan kekenyangan, saya hanya minum “plaint water” ataupun bahasa mudahnya air suam.

Sebaik selesai menjamu selera, kami terus bergerak pulang ke Kuala Lumpur. Ketika sampai di Sungai Buloh, kami mendapat panggilan daripada Daniel yang mengatakan kereta mereka kehabisan minyak. Hampir tergelak kami dibuatnya.

Mengapa tidak ada persiapan awal untuk mengisi minyak. Mujur saya ada di dalam kereta tersebut memandangkan sahabat-sahabat lain tidak mengetahui selok belok jalan di sekitar Sungai Buloh. Selepas mengisi minyak di dalam botol di Shell Damansara Damai, kami bergegas berpatah balik kea rah rawang. Akhirnya kami menjumpai kereta team wartawan yang tersadai di tepi jalan ini. Selepas mengisi minyak, kami terus bergegas pulang memandangkan keesokkan harinya saya berkerja dan sahabat-sahabat yang lain mempunyai kelas di awal pagi. Kira-kira jam 1.45 pagi barulah kami sampai ke rumah.

Terima kasih kepada sahabat-sahabat UPSI yang melayan kami. Kepada saudara Ariff, terima kasih di atas gambar yang diberikan. Kepada Malik dan Akmal, terima kasih kerana menemani kami semasa makan. Mudah-mudahan kita akan bertemu lagi di masa akan datang.

No comments:

Post a Comment