Friday, February 4, 2011

SEJAHTERA Bersama PMIUM SIRI 1: (Perbezaan tema antara PMI)


Poster sesi lepas selepas. Sekarang semua kepimpinan PMIUM merupakan pelajar tahap akhir yang berada di tahun ketiga

Sejahtera Bersama PMIUM. Itulah tema PMIUM pada sesi kali ini yang dipilih bagi menggantikan “PMIUM untuk semua”. Walaupun ada yang masih sayang dengan tema “PMIUM untuk semua” namun begitu ianya digantikan kerana telah diguna pakai oleh sebuah parti politik di dalam negara kita. Kerana tema tersebut, ramai yang membuat polemik bukan-bukan berkenaan dengan PMIUM. Sedangkan penggunan PMIUM untuk semua lebih awal daripada parti politik tersebut. Bagi mengelakkan tuduhan liar ini terus dilemparkan, maka lahirlah ilham ‘Sejahtera bersama PMIUM’.

Bagi Ikatan Studi Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (ISIUKM), mereka memilih untuk mengekalkan tema tahun lepas iaitu “ISLAM untuk semua”. Manakala bagi Kelab Makruf (Ma’ruf Club) di UIAM mereka memilih tema “Discover The Beuty Of Islam”. Persatuan Mahsiswa Islam Univesiti Putra Malaysia pula memilih tema “Your Excellent Partner”. Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Teknologi Malaysia (PMIUTM) pula memilih tema “Bersama Membangun Ummah”. Bagi Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Sains Malaysia (PMIUSM) pula tema mereka cukup ringkas dan padat iaitu “Islam Syumul”.

Jika dibandingkan diantara kesemua tema tersebut, tema PMIUM mempunyai keunikan tersendiri. Mungkin ramai yang tidak perasan dengan perbezaan tersebut. Tetapi saya yakin ramai juga yang sedar akan perbezaan tersebut.

Jika diletakkan titik persamaan, terdapat persamaan diantara tema Ma’ruf Club, ISIUKM, PMIUTM dan PMIUSM. Keempat-empat persatuan ini memilih untuk menonjolkan ciri-ciri tarbiah di dalam tema mereka kepada masyarakat kampus. Melalui tema tersebut, masyarakat kampus sudah sedia maklum bahawa PMI dikampus tersebut merupakan badan induk bagi mahasiswa Islam.

Bagi PMIUPM, tema mereka agak menarik. Your Excellent Partner. Lafaznya begitu ringkas dan membawa maksud yang mendalam. Bersesuaian dengan kondisi masyarakat kampus UPM yang rata-ratanya merupakan golongan bukan Islam, pemilihan tema yang bersifat kekitaan ini boleh mencuit hati rakan tahalluf PMIUPM yang terdiri daripada kaum Cina dan India. Sudah tentu tema yang ditonjolkan lebih berbentuk dakwah, bukannya berbentuk Tarbawi.

Bagi PMIUM pula, tema pada kali ini masih lagi mengekalkan konsep yang sama dengan tema PMIUM untuk semua. Hal demikian kerana tema ini menonjolkan PMIUM sebagai doktrin utama kepada warga kampus. Melalui wadah PMIUM seluruh warga kampus akan mendapat kesejahteraan dan keharmonian. Hal demikian kerana teras pembawaan PMIUM adalah berteraskan Al-Quran dan As-Sunnah. Oleh itulah lahirlah tema Sejahtera Bersama PMIUM yang diharmonikan lagi bagi membolehkan PMIUM terus diterima oleh masyarakat kampus.

Dalam tema yang digunakan ini, sudah ternyata PMIUM mempunyai persamaan dengan PMIUPM kerana tema yang diwar-warkan kepada masyarakat kampus adalah tema yang berbentuk siasah dan dakwah. Bagi PMIUM situasinya adalah sama dengan sahabat-sahabat di UPM. Tema yang digunakan ini adalah mengambil kira komposisi masyarakat bukan Islam yang wujud di dalam kampus.

Ia juga bagi mengharmonikan hubungan diantara kaum yang terjalinan samada di dalam tahalluf siasi semasa Pilihan Raya Kampus ataupun melalui hubungan persaudaraan sesama manusia. Dengan pembawaan yang sederhana inilah, terdapat ahli berdaftar PMIUM yang merupakan mahasiswa bukan Islam. Ini kerana mereka percaya bahawa, PMIUM bukan sekadar membawa kesejahteraan kepada masyarakat Islam, tetapi membawa kesejahteraan kepada seluruh mahasiswa di Universiti Malaya ini

Walaupun tidak ditonjolkan perkataan Islam ataupun perkataan yang mempunyai unsur-unsur tarbiah, namun begitu agenda pembawaan PMIUM pada kali ini tetap menjadikan “idea faham Islam” sebagai intipati perjuangan. Hal ini bagi memastikan berlakunya Ledakan Ubudiyyah dalam kalangan masyarakat kampus.

Penggunaan Sejahtera bersama PMIUM juga adalah untuk diwara-warakan kepada seluruh warga kampus bahawa PMIUM bukannya sebuah persatuan yang ekstrim, tetapi sebuah persatuan yang menjadikan Islam sebagai agenda perjuangan. Islam itu sendiri membawa maksud Sejahtera dan Selamat.

Ikuti siri seterusnya..

Mohd Faisal Bin Mustaffa
http//:faisalkini.blogspot.com


No comments:

Post a Comment