Monday, February 7, 2011

Makanan Kafe APIUM mahal?

Petang tadi ada seorang sahabat saya mendekati saya sambil berseloroh, “Ha, ni wakil fakulti. Macam mana ni harga makanan mahal?”. Sudah ramai mahasiswa APIUM yang menemui saya turut meluahkan rasa sedemikian. Harga makanan yang dijual kepada mahasiswa tidak konsisten.

Sebagai contoh, saya sendiri mengalaminya. Pagi semalam saya dan Syahir sempat bersarapan di Kafe APIUM. Pada awalnya saya mengambil koew teow sebagai hidangan dan diikuti oleh Syahir. Apa yang dipelikkan oleh saya adalah koew teow yang dimakan oleh saya jauh lebih mahal sebanyak RM 0.50. Saya kehairanan kerana jumlah dan jenis makanan yang diambil sama sahaja dengan Syahir.

Yang menimbulkan persoalan dalam kalangan mahasiswa adalah, mengapakah harga makanan di Kafe APIUM jauh lebih mahal daripada Kafe Kolej Kediama ke-12. Hal demikian kerana, masing-masing berniaga di dalam kawasan Universiti yang rata-ratanya menjual makanan dengan harga yang sederhana, sesuai dengan sebahagian besar para pelajar yang hanya bergantung kepada pinjaman PTPTN yang tidak seberapa.

Sekiranya mendapat semuanya mendapat tajaan biasiswa, sudah tentu mereka tidak mengeluh kerana jumlah tajaan bagi biasiswa KPM, JPA dan MAWIP naik sehingga mencecah angka RM 6000 bagi setiap semester. Namun begitu, bagi yang bergantung harap dengan pinjaman PTPTN mereka hanya menerima sekitar RM 3*** sebulan.

Di tambah lagi dengan bebanan kenaikkan harga minyak menyebabkan mahasiswa sedikit sebanyak terpaksa menanggung derita yang semakin dirasai ini. Inilah yang dikatakan kenaikkan berantai kesan daripada kenaikkan harga minyak bulan lepas.

Kepada rakan-rakan yang mengharapkan tindakan dari kami, insya Allah dalam masa yang terdekat kami akan cuba berusaha membuat survey dan mengusulkan perkara ini kepada pihak pentadbiran. Namun begitu, sekiranya tidak berjaya, barulah kita menjalan jalan penyelesaian yang lain.

Mohd Faisal Bin Mustaffa
http//:faisalkini.blogspot.com

No comments:

Post a Comment