Friday, January 7, 2011

Perutusan Wakil Fakulti APIUM: Selamat Menjalani Peperiksaan

Al-Maududi pernah menyebut bahawa: “Generasi sesuatu bangsa itu apabila hilang identiti kebangsaannya dan hancur ke dalam identiti yang lain, maka ia bererti bangsa itu telah lenyap dan musnah.”

Dalam hal ini, beliau maksudkan bahawa untuk mengekalkan generasi Islam di atas muka bumi ini, maka ia bergantung penuh ke atas usaha generasi akan datang untuk memindahkan tamadun Islam dalam bentuk hidayah ketuhanan yang telah kita warisi dari nenek moyang kita yang mulia, sekaligus telah membezakan kita daripada bangsa-bangsa lain di dunia.

Maka, untuk merealisasikan hasrat ini, iaitu mengekalkan tamadun Islam, tidak ada pilihan lain bagi kita selaku mahasiswa dan khalifah Allah di atas muka bumi ini selain berusaha mencari dan menguasai ilmu. Tanpa ilmu, sudah tentu kita tidak mampu memindahkan perbendaharaan tamadun Islam yang kita warisi kepada generasi akan datang. Menurut Al-Maududi lagi: “Hidup kita tidak akan kekal sebagai satu umat Islam melainkan apabila kekalnya anak-anak muda kita yang sedang melalui peringkat pembentukan dan persediaan di pusat-pusat pengajian dan pendidikan. Kekal dalam erti berpegang teguh dengan tamadun Islam, mengibarkan benderanya serta menyeru kepadanya.”

Sudah jelas terbukti bahawa ilmu sangat berperanan dalam mempengaruhi kehidupan kita, malah orang-orang yang berilmu akan sentiasa dihormati dan dimuliakan oleh sesiapa sahaja, hatta oleh musuh sekalipun. Allah S.W.T. sendiri telah berfirman yang mana maksudnya:
“Dia memberikan hikmah kepada siapa yang Dia kehendaki. Barangsiapa diberi hikmah, sesungguhnya dia telah diberi kebaikan yang banyak. Dan tidak ada yang dapat mengambil pelajaran kecuali orang-orang yang mempunyai akal sihat.” Surah Al-Baqarah: 269.
Kehadiran musim peperiksaan ini sudah tentu disambut dengan persediaan dan bekalan yang secukupnya oleh para mahasiswa. Musim sebegini sering menyaksikan mahasiswa menelaah pelajaran di bilik-bilik, bersengkang mata hingga ke pagi, malah ada yang langsung tidak mahu terlibat dengan sebarang aktiviti di luar. Seharusnya kita tidak bersikap demikian kerana peranan mahasiswa bukan sekadar menjadi ‘ulat buku’ atau ‘kaki study’ semata, tetapi lebih daripada itu. Mahasiswa perlu juga terlibat dengan aktiviti luar, seperti menyertai aktiviti kemasyarakatan, sama ada di dalam kampus atau dengan masyarakat setempat di luar kampus. Perlu diingat bahawa ilmu bukan setakat didapati daripada buku-buku, tetapi juga melalui pengalaman kita ketika bergaul dengan orang ramai. Oleh itu, mahasiswa dinasihati supaya tidak melepaskan peluang memperolehi ilmu sebegini kerana ia tidak akan datang selalu.

Untuk akhirnya, kami selaku Wakil Fakulti Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (APIUM) Sesi 2007 / 2008, ingin mengucapkan selamat menjalani peperiksaan kepada semua mahasiswa APIUM khususnya, dan mahasiswa Universiti Malaya amnya. Semoga kehadiran musim peperiksaan ini akan lebih mendekatkan diri kita kepada Allah S.W.T. Bersama-samalah kita berusaha sedaya mungkin dan berdoa supaya musim peperiksaan ini akan digantikan dengan musim bunga yang menggembirakan, iaitu hasil keputusan peperiksaan yang membanggakan.
Sekian.

Wakil Fakulti APIUM,
Sesi 2007/ 2008.
Mohd Faisal B. Mustaffa
Izzat Amin B. Mohd Nasir

No comments:

Post a Comment