Friday, January 7, 2011

AKP: Parti pemerintah pertama Turki yang bakal diharamkan?


Selepas jatuhnya kerajaan Islam Turki Uthmaniyyah, dasar yang mula menyusup masuk ke dalam sistem pentadbiraan kenegaraan Turki adalah berasaskan sistem sekular. Sudah tersohor diseluruh pelusuk dunia, negara yang pernah memimpin seluruh bumi umat Islam itu sudah dinajisi dengan kekotoran sekular.

Apabila Mahkamah Perlembagaan Turki mahu mendengar keterangan pada minggu samaada mengharamkan atau tidak parti pemerintah yang ada pada hari ini, iaitu Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP), hati saya tertanya-tanya adakah sejarah yang terukir sejak tahun 1924 akan berulang kembali.

Sejak ditubuhkan sejak tahun 1963, Mahkamah perlembagaan yang dianggotai oleh 11 orang hakim ini telah mengharamkan 24 buah parti di negara tersebut. Antara yang mengalami nasib malang ini adalah Parti Refah yang dikemudi oleh Necmettin Erbakan. Beliau merupakan Perdana Menteri berhaluan Islam pertama yang sah dilantik oleh rakyat pada tahun 1996. Namun begitu, jangka hayat beliau tidak lama kerana terpaksa meletakkan jawatan setahun selepas itu akibat tekanan yang begitu kuat daripada pihak tentera.

Akhirnya, nama Parti Refah terpaksa dimuziumkan pada tahun 1998. Pada awal tahun tersebut, di dalam bulan januari Mahkamah Perlembagaan telah mengharamkan Parti Refah kerana dikatakan cuba mencabuli prinsip sekular yang di amalkan oleh kerajaan Turki selama ini. Peristiwa ini menyaksikan 5 orang ahli politik ternasuk Necmittin digantung daripada arena politik Turki.

Selepas itu ahli parti Refah merancang strategi baru dengan menubuhkan Parti Kebaikan. Namun begitu hayatnya hanya dapat bertahan sehingga Jun 2001 di sebabkan Mahkamah Perlembagaan turut mengharamkan parti yang baru ditubuhkan ini kerana dasar perjuangannya menyerupai dasar Parti Refah sebelum ini.

Belajar daripada pengalaman lalu Necmittin kemudiannya merangka pelan strategik yang baru. Akhirnya lahir AKP, sebuah parti serpihan daripada parti yang diharamkan sebelum ini. Dasar radikal melawan sekular sebelum ini digantikan dengan dasar mempertahankan dasar sekular selain berjuang bersungguh-sungguh untuk mendapatkan keanggotaan sebagai negara di dalam Kesatuan Eropah (EU).

Pembawaan AKP yang lebih moderat ini menyebabkan rakyat Turki tertawan hati sehingga membawa kepada menangnya parti AKP dalam mempertaruhkan calon vagi jawatan Presiden Turki. Kejayaan yang gilang gemilang ini menyebabkan puak-puak yang menyokong kerajaan sekular berasa terancam. Namun begitu apa mereka gagal untuk menjatuhkan kerajaan AKP ini kerana strategi menggunakan undang-undang hak asasi manusia menyebabkan golongan sekular ini sukar untuk menjatuhkan kerajaan AKP.

Tetapi selepas kerajaan AKP membenarkan para pelajar memakai tudung di Universiti, akhirnya golongan sekular ini sudah mula panas punggung. Hasil desakan yang kuat, akhirnya kebenaran tersebut terpaksa ditarik balik.

Ketua Pendakwa Raya menuduh AKP cuba mengubah sistem sekular dengan rejim Islam. Buat pertama kali di dalam sejarah negara Turki, sekiranya Mahkamah Perlembagaan memenuhi tuntutan Pendakwa Raya maka sebuah parti yang bergelar kerajaan akan diharamkan. Sama-sama kita saksikan.

Mohd Faisal Bin Mustaffa
http//:faisalkini.blogspot.com

No comments:

Post a Comment