Monday, February 6, 2012

Niat & akhir kehidupan kita


Renungilah wahai sahabat-sahabat, kehidupan kita hanya sementara. Tunaikanlah kewajipan dengan sebaiknya. Amanah yang kita pegang selama ini merupakan salah satu daripada persoalan yang perlu kita jawab dihadapan Allah SWT.

Mungkin selama ini ramai dikalangan kita yang terleka dek kelalaian dunia, maka berubahlah segera. Saya terkesan dengan beberapa teguran sinis kepada kita yang asyik ber "bloggers", namun begitu niat dan tujuan kita tidak lain hanya untuk berseronok semata-mata. Tiada tujuan lain yang membolehkan para pengunjung mendapat manfaat daripada idea dan kritikan mereka. Isu ini pernah ditimbulkan oleh Abg Dzulkhairi dan baru-baru ini dicetuskan oleh sahabat saya Badrunnaim.

Suatu penilaian dan muhasabah perlu dilakukan segera bagi membolehkan setiap gerak kerja dilakukan kerana Allah dan bukannya untuk berseronok semata-mata. Sekiranya para ulama membicarakan perihal dakwah melalui mata pena, kepada sahabat-sahabat ayuh tajamkan penulisan kita melalui keyboard komputer untuk menyebar luaskan saluran dakwah. Gunakan ilmu yang kita perolehi untuk dimanfaatkan semua. Mungkin ia juga bermanfaat kepada kita di akhirat kelak..

"Orang yang benar-benar cerdik adalah orang yang sentiasa mengingati mati"

No comments:

Post a Comment