Sunday, January 8, 2012

Nasihat Buat Pejuang Agama

Tinta 1

Wahai hamba yang tekun beribadat di dua tanah haram, jika kau melihat kami,
nescaya engkau akan mengetahui bahawa engkau sedang
bermain dengan ibadatmu

Sesiapa yang berlumuran air mata dipipinya,
maka tengkuk - tengkuk kami pula berlumuran darah.
Atau ada yang kudanya keletihan sia-sia,
Sedang kuda kami keletihan di pagi hari.

Kalian dipenuhi oleh bau wewangian,
Sedangkan wewangian kami adalah debu-debu nan indah yang
diterbangkan teracak kuda kejam dan gersang, serta debu.

Kami dianugerahi untaian kata Nabi kami,
Kalimat Shahih yang benar … bukan dusta.

Tak ‘kan sama, debu yang bersarang di hidung hamba Allah,
dengan asap neraka! … bukan dusta.


Tinta 2

Hari ini bukan semudah semalam untuk bergelar manusia sempurna..banyak yang perlu dikorbankan, banyak juga yang terpaksa dilepaskan..sesekali langkah tersadung, rebah menyembah..sesekali melangkah gagah tersenyum megah dan semua itu memerlukan pengorbanan,menentukan kesabaran dan air mata..selagi prinsip hidup berada di atas landasan yang betul,usah di gusar pada anugerah Tuhan..anggaplah sesekali di duga itu sekadar untuk mematangkan dan mengajar kita utk bangun menjadi manusia sesempurna insan..


Tinta 3

"Tidaklah menjadi baik akhir umat ini, melainkan dengan apa yang telah memperbaiki dengannya generasi pertama umat ini. Maka setiap apa yang pada hari itu (zaman shahabat) tidak dikatakan sebagai agama, maka tidak pula hari ini (zaman sekarang) dikatakan sebagai agama." -- Al-Imam Malik

Tinta 4

PeRSaHaBaTaN YaNg SeJaTi aKaN MeMBaWa KeRiNDuaN YaNg aBaDi. SeSuNgGuHnYa PeRSaHaBaTaN iTu LeBiH uNgGuL DaRi PeRCiNTaaN, TaNPa PeRSaHaBaTaN PeRCiNTaaN aKaN BeRaKHiR TeTaPi TaNPa PeRCiNTaaN, PeRSaHaBaTaN BoLeH KeKaL. oLeH iTu HaRGaiLaH PeRSaHaBaTaN YaNg TeRJaLiN. HaNTaRLaH PeSaNaN iNi KePaDa oRaNg YaNg aNDa TiDaK aKaN LuPa DaN HaNTaRKaN JuGa KePaDa oRaNg YaNg MeNgHaNTaR PeSaNaN iNi JiKa aNDa MeNgHaRGai PeRSaHaBaTaNNya. iNi aDaLaH PeSaNaN PeNDeK uNTuK MeNyaTaKaN YaNg aNDa SeNTiaSa MeNgiNGaTiNya. KaLaU aNDa TiDaK MeNgHaNTaR PeSaNaN iNi, BeRMaKNa aNDa SuDaH MeLuPaKaN KaWaN-KaWaN aNDa. aMBiLLaH SeDiKiT MaSa uNTuK MeNgiNGaTi KaWaN-KaWaN yG SeNTiaSa MeMBeRi SoKoNgaN uNTuK aNDa.."

No comments:

Post a Comment