Wednesday, May 11, 2011

Catatan Sebuah Kehidupan 1


Bersama sahabat-sahabat Kolej Kelima di tasik titiwangsa pada 29 April 2008

Coretan 1

Alhamdulillah, sejak semenjak dua menjak ini pengunjung blog ini semakin meningkat. Pola peningkatan tersebut bermula sejak saya mula menukar teknik penulisan blog ini menjadi lebih santai supaya kelihatan lebih menarik dan mudah difahami.
Pada peringkat awal rating blog ini sekitar 10 – 15 orang setiap hari, namun sejak akhir-akhir ini kunjungan sahabat-sahabat ke blog ini semakin meningkat. Bahkan saya melihat ada pengunjung yang merupakan pelajar-pelajar Malaysia yang berada diluar negara. Terima kasih saya ucapkan.

Sehingga hari ini jumlah pengunjung ke blog ini sekata dengan jumlah pelawat purata 60 sehari. Bukan soal pengunjung yang saya titik beratkan, tetapi bermakna 60 orang tersebut merupakan mad’u saya secara tidak langsung. Mungkin jumlah ini lebih kecil berbanding blog sahabat-sahabat saya yang lain, namun begitu ianya tetap menjadi kepuasan buat diri saya.

Gelombang dakwah penulisan sememangnya diminati oleh masayarakat muda dinegara kita pada hari ini. Sebab itulah saya berusaha sedaya upaya untuk mengembangkan kemahiran berblogging ini kepada sahabat-sahabat yang lain. Kepada semua pelawat, saya ucapkan jutaan terima kasih di atas sokongan kalian.

Coretan 2

Semalam saya bersama sahabat saya Nik Abdul Razak berkesempatan bertemu dengan seorang sahabat daripada Indonesia. Namanya Amilka yang merupakan salah seorang aktivis dakwah mahasiswa di bumi Indonesia. Saya bersama Razak keluar seawal jam 6.30 pagi daripada rumah untuk meminjam kereta daripada seorang sahabat bagi memudahkan perjalanan kami ke USIM untuk mengambil Amilka.

Tujuan beliau datang ke Malaysia adalah untuk bertemu dengan sahabat-sahabatnya yang sedang menyambung pelajaran di UIAM. Tetapi dikesempatan ini juga beliau mengambil peluang untuk bertemu dengan Abg Dzulkhairi selaku Presiden GAMIS.

Dari raut wajah saya dapat mengecam Amilka seorang pemuda yang warak. Pertuturannya tersusun rapi dan bisa menusuk kalbu. Saya yakin dan percaya Amilka merupakan kader dakwah yang tegar. Banyak juga ilmu baru yang kami perolehi daripadanya terutamanya berkaitan dengan tarbiah harakah sahabat-sahabat Indonesia.

Selepas ini dia akan menyambung pelajaran ke bumi Madinah. Saya doakan mudah-mudahan Amilka terus thabat dalam perjuangan. Tetapi sahabat saya Nik Abdul Razak teruja apabila Amilka memberitahu bahawa dia akan berkahwin sebelum ke Madinah. Perasaan ini beliau luahkan dalam blog peribadinya. Kepada Nik Abd Razak semoga mendapat permaisuri hati yang bertaqwa.

Coretan 3

Jundi Resources syarikat penerbitan milik Ust Wan

Sepulangnya dari mengambil Amilka saya terus bergerak ke Gombak untuk bertemu dengan Ust Riduan Mohamad Nor. Dia berjanji ingin bertemu dengan saya jam 11 pagi dirumahnya. Namun kehadiran saya setengah jam lebih lewat daripada yang dijanjikan.

Pada malam sebelumnya, saya telah menghantar sms kepada Ustaz Riduan meminta kebenaran untuk membuat blog bagi mempromosikan buku-buku tulisannya. Beliau hanya menjawab ringkas “esok jumpa di rumah ana jam 11 pagi”. Saya membalas “ok”.

Setibanya di rumah Ust Riduan saya membentangkan serba sedikit perancangan saya kepadanya. Blog pertama saya namakan http://riduanmnor.blogspot.com khas untuk coretan peribadi dan http://jundi-resources.blogspot.com untuk syarikat penerbitannya. Ini merupakan blog aktivis berjaya yang kedua saya siapkan. Sebelum ini ketika diambang PRU-12 saya membantu Ustaz Nasir Zakaria membina blog bagi menyebarkan maklumatnya kepada penduduk Padang Terap.

Saya berpesan kepada Ustaz Riduan supaya sentiasa update blog yang saya sediakan ini. Sekurang-kurangnya para pengunjung tidak bosan untuk menziarahinya. Saya kesian melihat blog Ustaz Nasir yang sudah lama tidak dikemaskini. Saya sendiri tidak mempunyai maklumat untuk membantu beliau.

Selepas mendapatkan beberapa keping gambar untuk dimasukkan ke dalam blog, Ustaz Riduan memasukkan sesuatu ke dalam poket saya. Saya terkejut. Bukan itu yang saya harapkan. Tetapi beliau bersungguh dan berkata kepada saya “Ana rasa macam pertolongan turun dari langit, dah lama ana nak buat blog tapi ana tak reti. Syukran anta bantu ana”, ujar Ustaz Riduan.

Sebelum pulang saya dibekalkan dengan buku-buku karangan beliau untuk di scan dan dimasukkan kedalam blog beliau. Saya juga dibekalkan dengan dua biji limau dan sebotol kicap dan sos yang dikeluarkan oleh sahabat beliau dari Kedah. Bumi kelahiran yang saya cintai.

Coretan 4


Bonda NC yang baik hati

Selepas memasukkan duit kepada Abg Mizi saya bergegas bergerak ke bilik TNC HEP untuk menghantar surat pertemuan. Sebelum itu saya ke canseleri untuk mendapat maklum balas pertemuan bersama Bonda NC. Tetapi Bonda masih belum kembali ke UM. Beliau berada diluar negara.

Semasa memasukkan duit kepada Abang Mizi, saya bertemu dengan En Apandi Khalib. Katanya tarikh perkhidmatan NC akan tamat pada 7 haribulan Mei. Sehingga sekarang beliau belum menerima sebarang surat untuk menyambung tugasan beliau. Mungkin juga PMIUM tidak sempat untuk bertemu dengan Bonda kerana angin kencang mengatakan kontrak bonda tidak akan disambung.

Bonda merupakan seorang NC yang baik dan bertoleransi. Banyak program-program PMIUM yang diluluskan dan diberi sokongan. Mungkin ada pihak yang kurang senang dengan keadaan ini. Bermain juga difikiran adakah Razali Agus akan kembali menduduki kerusi NC. Sekiranya betul, nescaya PMIUM akan ditekan kerana Razali Agus mempunyai sejarah hitam dengan PMIUM. Doakan mudah-mudahan tempoh perkhidmatan Bonda dilanjutkan. Amin

Coretan 5



Buku yang saya beli di KPS



Buku yang saya beli kerana tertarik dengan penghuraian Ust Nik Abduh

Petang tadi saya sempat membelek-belek buku di Pekan Buku, KPS. Difikiran terdetik untuk membeli sebuah buku yang di tulis oleh Ang Swee Chai berkenaan Palestin. Berdasarkan maklumat yang saya perolehi daripada blog Ust Nik Abduh, saya mengetahui bahawa buku tersbut sangat penting untuk dibaca.

Sebelum ini saya sudah lama bercadang untuk memiliki buku tersebut, tetapi keadaan keewangan tidak mengizinkan. Tetapi tadi, saya gunak hasil pemberian Ust Riduan untuk membeli buku tersebut dan buku berkenaan isu pekerja yang ditulis oleh Syed Shahir Mohamad, pengerusi MTUC. “Pekerja Malaysia: Terpinggir di bumi kaya”, begitulah tajuk buku tersebut. Saya sempat membaca sebahagian buku tersebut, banyak info baru yang saya perolehi. Insya Allah akan saya sampaikan dalam pertemuan akan datang.

Coretan 6

Selepas beredar dari KPS, saya terus ke bilik Zaaba untuk meminta pertolongan beliau bagi menyiapkan design jaket koprat PMIUM. Dengan bantuannya, Alhamdulillah design tersebut berjaya disiapkan. Bagi saya ianya agak menarik dan mampu menjadi gelombang di Universiti Malaya sekiranya dipakai oleh ahli-ahli PMIUM.

Kos untuk membuat blok lakaran baju tersebut agak mahal. Bagi design didepan dan belakang harganya mencecah RM160.00. Tetapi terpaksa juga dibuat bagi memastikan “logo” PMIUM terus bergerak dengan imej yang menarik di Universiti Malaya. Insya Allah mudah-mudahan gelombang dakwah Sejahtera bersama PMIUM dirasai oleh semua warga kampus. Kepada sahabat sahaja Nik Abdul Razak, mudah-mudahan cita-cita anta untuk merancakkan gelombang dakwah kampus terlaksana. Kepada Razali terima kasih kerana memeberi pinjaman wang yang begitu banyak untuk menyiapkan jaket ini. Kepada sesiapa yang berminat bolehlah membuat tempahan selepas ini. Harganya sekitar RM 60.00 termasuk nama sekali. Tempahan boleh dibuat kepada saya sendiri.


PANDANGAN HADAPAN


PANDANGAN BELAKANG

Mohd Faisal B Mustaffa, RO,PJ (5.38 PAGI/SEL/6 MEI)

No comments:

Post a Comment