Tuesday, October 12, 2010

Apa sudah jadi? Harga Sticker pun akan dinaikkan


Inilah kuda tunggangan saya. Dulu digunakan oleh emak untuk mendaki bukit menoreh getah, kemudiannya kakak menggunakannya di Politeknik. Kini giliran saya membawanya ke Universiti. Motor ini sudah beberapa kali mengalami kemalangan, tetapi masih boleh bergerak ke sana-sini untuk membawa saya melaksanakan gerak kerja islam.

Selepas mengumumkan UM akan melaksanakan Protokol Kyoto dengan mengurangkan pembakaran bahan petrol melalui menguatkuasakan larangan membawa kenderaan kepada pelajar tahun satu, kini bunyi pula desas desus yang diperolehi daripada pejabat keselamatan bahawa sticker pelekat kenderaan akan dinaikkan daripada RM 1 kepada RM 10.

Apa yang menariknya antara alasan yang diberikan, melalui kenaikan ini dijangka dapat mengatasi masalah parking yang melanda Universiti pada hari ini. Hal demikian kerana, berkemungkinan para pelajar tidak akan membawa kenderaan kerana cas pendaftaran yang dikenakan agak mahal.

Namun begitu saya agak musykil, apa kaitannya kenaikkan tersebut dengan masalah parking. Apa yang saya lihat adalah, kenaikkan ini akan membebankan para pelajar dari sudut keewangan.Kenderaan adalah suatu keperluan kepada para pelajar khususnya yang tinggal di luar kolej kediaman. Kebanyakkan daripada mereka membawa kenderaan dan akan mengalami kenaikkan bayaran pendaftaran ini. Tindakan sebegini bukanlah cara yang terbaik untuk menyelesaikan masalah parking, tetapi ianya seperti meletakkan bebanan kepada para pelajar.

Saya melihat pemerkasaan shuttle bus adalah satu penyelesaian yang hanya akan dirasai oleh pelajar yang tinggal di kolej-kolej kediaman. Bagaimana dengan nasib para pelajar yang dibuang kolej kediaman? Mereka terpaksa mencari rumah sewa yang jaraknya agak jauh dengan kampus. Setiap hari mereka terpaksa berulang alik untuk ke kuliah. Sudah tentu bebanan kenaikkan ini sedikit sebanyak menjejaskan duit poket mereka.

Sudahlah dibebankan dengan kenaikkan harga minyak, harga makanan dan lain-lain lagi dan yang terbaru harga sticker pun hendak dinaikkan. Inilah nasib mahasiswa, sudahlah jatuh, ditimpa pula dengan tangga.

Mohd Faisal Bin Mustaffa
http//:faisalkini.blogspot.com

No comments:

Post a Comment