Monday, September 12, 2011

Lagu Konvensyen MPM Pro Mahasiswa Nasional



Lagu ini dinyanyikan semasa program Perhimpunan Majlis Perwakilah Mahasiswa Pro Mahasiswa Nasional.

Sunday, September 11, 2011

Awas untuk Muslim!! Kasut Kulit Babi



Di kala orang sibuk berbicara berkenaan kandang Babi di negeri Selangor, saya ada menerima email daripada seorang sahabat berkenaan kasut daripada kulit babi. Saya tertarik melihat kasut tersebut. Rupanya lebih comel daripada seekor Babi. Jika ianya menyerupai Babi sudah tentu orang ramai jijik untuk membelinya, namun begitu setelah di jadikan kasut, saya rasa ramai dikalangan umat Islam terbeli barangan ini.


AWAS!!! KASUT DIPERBUAT DARI KULIT BABI MURAH & TERHANGAT DI PASARANĂ¢€¦ BANYAK TERDAPAT DI KOMPLEX2 MEMBELI BELAH TERUTAMANYA :

KALAU ADA 3 TITIK DALAM SATU TOMPOK TU, JANGAN BELI! TU KULIT BABI.


1.PERANGIN MALL
2.BUKIT JAMBUL
3.GURNEY PLAZA
4.KOMTAR
5.SUNSHINE
6.GAMA
7.PACIFIC
8.SOGO
9.QUEENSBAY

CARA NAK SYAK KASUT KULIT BABI IALAH:

1.HARGANYA LEBIH MURAH DARI KASUT KULIT LAIN
2.BIASANYA KULIT BABI NI DI PASANG DI DALAM BAHAGIAN KASUT SEBAB DIA LEMBUT
3.PALING BANYAK PADA KASUT KANAK-KANAK PEREMPUAN
4.KASUT WANITA PUN BANYAK (YANG SALE GILER TU...PERATI BETUL2)
5.SANDAL LELAKI
TOLONG PESAN KAT ORANG RUMAH ATAU SAPA2 SAJA KAUM MUSLIM KITA

Saturday, September 10, 2011

Bunga-bunga bahasa Ibu Ayah

“Buah Rambutan dah masak, buah durian pun dah masak”, ujar emak semasa saya menelefonnya sebentar tadi. Emak sempat bertanya kepada saya ke mana saya akan pergi selepas ini. Saya menjawab, esok ke Perak, program untuk isteri-isteri pegawai tentera.

Akhirnya terpacul juga dari emak bertanya, “bila nak balik”. Serba salah saya dibuatnya. Dengan lemah-lembut saya menjawab, “insya Allah cuti terdekat baliklah nanti”.

Alhamdulillah, apabila dikeluarkan jadual bulan julai, tiada program dalam minggu pertama. Inilah peluang saya untuk pulang bertemu emak dan ayah. Saya tahu emak teringin mahu melihat pasu dan beras yang dihadiahkan oleh pihak Bernas semasa ke Sarawak tempohari.

Inilah bahasa seorang Ibu atau Ayah. Saya mula memahami apabila setiap kali slot penghalang dalam kehidupan Ust Hashim sering mencerita bunga-bunga bahasa yang selalunya digunakan oleh Ibu dan Ayah.

Untuk memberi signal menyuruh si anak pulang kerana terlalu rindu antara alasan yang sering digunakan oleh kedua Ibu Bapa ialah, “Buah rambutan dah masak”, “Durian dah luruh” dan sebagainya.

Anak-anak kebiasaannya sukar memahami bahasa Ibu Bapa kerana mereka terlalu berkias. Namun begitu seharusnya si anak perlu faham bahawa Ibu Bapa sering merindukan mereka.

Seringkali ditayangkan dikaca TV, kedua orang tua diabaikan oleh anak-anak mereka sehingga sanggup dihantar ke rumah orang tua. Ada juga yang ditinggalkan di kampung berseorangan tanpa pembelaan. Namun begitu, berapa ramai yang mengambil pengiktibaran daripada kisah tersebut.

Sebagai seorang anak, seharusnya kita memahami bunga-bunga bahasa kiasan yang digunakan oleh Ibu Bapa kita yang membayangkan mereka merindui kita sebagai seorang anak. Mudah-mudahan kita tergolong dalam golongan anak yang soleh.

Monday, September 5, 2011

Isu Pertikai Sultan: Siapa yang bersalah


Poster yang menampilkan kebiadapan sesetengah pihak kepada pihak Istana. Sewajarnya diambil tindakan yang lebih berat.

Sepanjang pertengahan bulan mei ini terdapat beberapa isu yang agak menarik untuk dibincangkan. Antaranya isu polemik kebebasan akhbar yang digembar gemburkan oleh Khairy Jamaluddin, isu mahasiswa GMMA yang menggempur parlimen dan menggesa supaya AUKU dimansuhkan. Manakala isu beras pula menjadi isu kemanusiaan yang terbesar diperingkat global. Cadangan pihak UiTM untuk mewujudkan kursus pengajian blog juga dilihat mempunyai daya tarikan tersendiri kerana ianya seolah-olah mengiktiraf kejayaan blogger-blogger dalam menggerakkan jentera media alternatif sepanjang tempoh pilihan raya bagi menyaingi saluran media perdana.

Selain isu ini, media sibuk menggembar gemburkan isu Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Karpal Sigh yang di dakwa mempertikaikan ucapan titah diraja oleh Yang Dipertuan Agong sempena pembukaan parlimen. Isu ini pernah ditimbulkan pada tahun 1999 ketika Ustaz Fadhil Nor menjadi Ketua Pembangkang di parlimen. Seperti Karpal Singh, Allahyarham Ustaz Fadhil pernah bertanya kepada pihak kerajaan, siapakah yang bertanggungjawab menyediakan ucapan oleh YDPA ketika pembukaan parlimen ini. Adakah ianya adalah ilham baginda sendiri ataupun idea kerajaan yang memerintah.


Allahyarham juga pernah membangkitkan isu siapakah yang menyediakn teks titah diraja sempena perasmian Parlimen.


Ketika itu, Ustaz Fadhil kurang berpuas hati kerana di dalam ucapan titah diraja diselitkan ayat-ayat yang menyatakan bahawa wujudnya puak-puak pelampau yang menaja keganasan di dalam negara kita. Kumpulan yang dimaksudkan tersebut antaranya ialah berkaitan dengan isu memali di Baling, Kedah. Walaupun Ahli Parlimen Arau pada ketika itu cuba mempersoalkan tindakan Allahyarham, namun begitu tindakan tersebut tidak berjaya. Ustaz Fadhil berjaya mengeluarkan diri daripada permainan dianggap kebudak-budakan ini.

Pada ketika itu, soalan yang dianggap pertikaian ini tidak menjadi fokus media kerana media sibuk memainkan isu pemecatan bekas Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Tambahan pula kemenangan Barisan Alternatif pada ketika itu masih belum menafikan suara majoriti dua pertiga kerajaan di parlimen.

Media ketika ini juga sibuk menghentam Karpal Singh yang menyanggah keputusan Sultan Perak yang menarik balik pertukaran Pengarah JAIP yang dibuat oleh Menteri Besar Perak. Di dalam isu ini, Karpal Singh berpendirian bahawa Sultan tidak berhak untuk campur tangan di dalam urusan pentadbiran kerajaan negeri kerana ianya dibawah bidang kuasa bidang eksekutif.

Saya bukannya mahu membela Karpal di dalam isu ini kerana ianya melibatkan sensitivi masyarakat Melayu Islam di negara ini. Namun begitu saya ingin membangkitkan suatu persoalan, kenapakah orang bukan melayu seperti Karpal Singh sudah mula berani mengeluarkan kenyataan sedemikian. Walaupun ianya betul dari sudut perlembagaan, namun kenyataan sebegini boleh dianggap sebagai kenyataan yang berbahaya dan mencetuskan perbalahan kaum.

Saya juga pelik, kenapa ketika pihak kerajaan menggubal undang-undang yang mengurangkan kekebalan kuasa raja pada tahun 1993 tidak dipertikaikan. Selain itu, tindakan Presiden MCA, Dato’ Seri Ong Ka Ting yang mempersoalkan kenyataan Raja Muda Kelantan yang membuat kenyataan berkenaan ketidaksetiaan kaum bukan Melayu terhadap kesultanan Melayu di negara ini. Tindakan Ketua Pemuda MCA, Ong Tee Kiat yang membuat kenyataan mempertikaikan persoalan ketuanan melayu dan menganggap orang melayu sebagai tuan dan orang bukan melayu sebagai hamba juga ditutup rapat-rapat oleh media.

Saya menganggap punca timbulnya pertikaian ini disebabkan sikap pemimpin Melayu sendiri. Apabila wujud segolongan “puak” yang meminda perlembagaan supaya kuasa imuniti Raja-raja Melayu dikurangkan, tiada siapa yang berani bersuara kerana yang mencadangkan itu adalah “Hero” Melayu. Mereka ‘membunuh’ Raja-raja Melayu dengan cara yang begitu halus iaitu dengan menghilangkan kuasa yang ada pada raja-raja. Tindakan ini mungkin berbeza dengan tindakan pembunuhan Sultan Mahmud Shah yang di bunuh oleh Megat Seri Rama. Hal demikian kerana, yang terbunuh hanyalah Sultan Mahmud, tetapi perwaris baginda masih lagi mewarisi daulat dan kuasa baginda. Yang menariknya peristiwa yang membawa kepada berlakunya kedua-dua ‘pembunuhan’ ini melibatkan kesultanan Melayu Johor sendiri.

Saya juga terfikir kenapa ketika “Hero” Melayu ini mempertikaikan perlantikan Menteri Besar Terangganu, tiada pihak yang mengambil tindakan undang-undang. Bahkan dalam pertama kali dalam sejarah negara kita dibuat demonstrasi besar-besaran dihadapan istana semata-mata mahu mempertahankan jawatan Menteri Besar. Jelas disini, tindakan yang dilakukan tersebut merupakan kebiadapan yang paling besar di dalam sejarah kesultanan Melayu. Dibentangkan kain rentang yang berbunyi “Kami nak ****, Natang”. Adakah tindakan menyamakan pihak istana dengan binatang ini boleh dimaafkan oleh orang Melayu.

Saya sendiri tidak dapat memaafkan perbuatan biadap sebegini. Walaupun ianya dilakukan oleh “Hero” Melayu, tetapi ianya melanggar rukun negara kita sendiri. Di mana letaknya ketaatan kepada Raja? Di mana letaknya kesopanan dan kesusilaan yang di laungkan selama ini? Saya melihat, jagoan-jagoan ini lebih mementingkan jawatan dan periuk nasi mereka berbanding dengan penghormatan kepada Raja-raja Melayu.

Sekira double standard berlaku kepada Karpal Singh ketika beliau membangkitkan isu Sultan tidak layak untuk mencampuri urusan pentadbiran negeri, kenapa Peguam Negara boleh mengeluarkan kenyataan yang hampir sama beberapa bulan yang lepas. Bahkan di dalam perlantikkan Menteri Besar Perlis juga wujud sedikit perselisihan diantara “Hero” Melayu dan pihak istana. Namun begitu, perkara ini dipencilkan kerana di lakukan oleh anak pinak, saudara mara “Hero” Melayu.

Persoalannya wajarkah kita mempertikaikan tindakan orang lain, sedangkan kita melakukan perkara yang sama. Apabila kita menyanggah dan menderhakai Sultan, tidak mengapa kerana kita orang Melayu. Adakah perkara ini betul? Saya merasakan semuanya mempunyai jawapan tersendiri. Jawablah dengan jujur, perbalahan politik bukannya medan yang terbaik untuk menjatuhkan Sultan.

Sekiranya kita mahukan kedamaian dan tidak mahu melihat berulangnya peristiwa 13 Mei 1969, jagoan Melayu sepatutnya menunjukkan sikap yang baik. Jangan kita menyangka, tindakan kita menghentam tokoh-tokoh politik kaum bukan melayu tiada kesannya. Bahkan anak-anak kecil yang semakin membesar melihat perkara ini dan mereka menilai dengan pengetahuan yang mereka ada. Adakah mereka ini tidak mampu membezakan diantara kes perlantikkan MB Perlis dan MB Terangganu dengan isu yang dibangkitkan ini.

Kepada Karpal Singh, tarik baliklah kenyataan anda demi menjaga keharmonian bersama, Kepada jagoan-jagoan Melayu, muhasabahkanlah apakah dosa yang telah anda lakukan kepada pihak istana selama ini. Janganlah anda tahu menunding jari kepada orang lain, tetapi lupa diri sendiri yang lebih. Sempena ulang tahun 13 Mei ini, sewajarnya semua pihak memikirkan isu ini. Salam 13 MEI 2008.

Sunday, September 4, 2011

Padah ghairah budaya ‘A’

Seperti halnya kedahagaan kepada air, kedahagaan ilmu juga menuntut usaha menghilangkan kedahagaan. Caranya adalah dengan ‘meminum ilmu’. Kedahagaan kepada ilmu juga boleh ‘mengenyangkan’ minda, fikiran, intelektualisme dan kerohanian.

Begitu menurut ungkapan pemikiran kreatif, Jaafar Abdul Rahim.

Malah menurut beliau, kedahagaan ilmu melibatkan proses pencarian ilmu yang tiada penghujungnya. Semakin dicari, semakin banyak yang tidak diketahui-itulah ilmu.

Namun, melihat realiti rakyat Malaysia hari ini, kedahagaan ilmu seolah-olah tidak wujud melainkan segelintir kelompok kecil. Yang menjadi amalan dan budaya masyarakat sebenarnya boleh diumpamakan seolah menimba ilmu untuk dicurah ke pasir kemudiannya.

Masyarakat lebih mengagungkan budaya ‘A’ dalam pelajaran sehingga budaya ini mendatangkan kesan negatif kepada ibu bapa dan pelajar itu sendiri.

Buktinya, seorang pelajar lepasan UPSR tahun 2007, Subashini a/p G. Sivakumar, dijumpai tergantung di jeriji tingkap bilik tidur dengan sehelai kain selimut, gara-gara tidak mendapat 4A dalam UPSR seperti yang diharapkannya.

Ini menunjukkan bahawa dewasa ini, pelajar hanya mengejar ‘A’ dalam peperiksaan berbanding mengejar penguasaan terhadap ilmu itu sendiri. Hal demikian lazimnya bakal melahirkan pelajar yang lemah penguasaan terhadap ilmu sebaik sahaja selesai menduduki sesuatu peperiksaan, kerana pelajar sekadar belajar untuk mendapat keputusan yang terbaik dalam peperiksaan, bukan untuk diamalkan dalam kehidupan.

Menurut Dekan Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Madya Dr. Abdul Rashid Mohamed, peningkatan kes bunuh diri perlu diberi perhatian serius dan memerlukan penyelesaian segera.


Punca

Dalam pada itu, Mayo Foundation for Medical Education and Research yang berpangkalan di Amerika mendapati kes bunuh diri dalam kalangan remaja berusia antara 15 hingga 24 tahun tidak terlalu menonjol pada awal 1990-an tetapi berlaku peningkatan selepas tahun 2000 dengan jumlah 132,000 kes direkodkan di seluruh dunia.

Antara puncanya ialah tekanan perasaan, kemurungan, trauma, pengasingan dan kekecewaan. Tidak dinafikan bahawa tekanan perasaan dan kekecewaan yang dialami pelajar setelah mengalami kegagalan dalam peperiksaan turut terangkum dalam punca-punca tersebut. Kajian turut mengaitkan perubahan sosiobudaya, ekonomi mahupun penarafan tinggi oleh institusi pendidikan menjadi punca remaja semakin tertekan dan gagal menyesuaikan diri.

Selain itu, tekanan yang dialami pelajar lantaran terpaksa memenuhi pengharapan ibu bapa yang tinggi turut menjerumuskan pelajar ke kancah bunuh diri. Hal ini demikian, ibu bapa menganggap jika gagal akademik, masa depan anak-anak mereka akan gelap dan sukar mendapat peluang pekerjaan kelak.

Ini ternyata memberi tekanan kepada anak-anak untuk berusaha mencapai keputusan cemerlang. Sekiranya tidak lulus, seluruh keluarga akan menanggung malu dan dipandang rendah oleh masyarakat.

Ternyata, pembelajaran berorientasikan peperiksaan, iaitu sekadar mahu mengejar ‘A’ dalam peperiksaan mengundang gejala negatif dalam masyarakat.

Justeru, sebagai ahli komuniti dalam masyarakat, perkara ini perlu segera diatasi dengan memikirkan langkah penyelesaiannya. Antaranya ialah melalui peranan ibu bapa. Dalam hal ini, ibu bapa perlu bersikap terbuka, memahami keupayaan anak, jangan terlalu mendesak atau meletakkan sasaran yang tinggi.

Mereka perlu mengubah mentaliti sebelum ini yang menganggap kegagalan bermakna tidak berguna.

Institusi persekolahan pula seharusnya memberi sokongan, mendengar permasalahan pelajar, memberi dorongan dan kata nasihat sekiranya pelajar gagal. Secara tidak langsung, pelajar akan rasa dihargai dan masih berpeluang untuk meraih kejayaan.

Namun yang paling penting ialah didikan agama yang secukupnya perlu diterapkan oleh ibu bapa kepada anak-anak, supaya anak-anak tahu konsep dosa dan pahala, sekali gus menghindarkan diri daripada perkara-perkara yang ditegah agama.

Kesimpulannya, sekiranya kita mahu melahirkan individu bersahsiah seimbang, bukanlah tertumpu kepada kecemerlangan akademik semata-mata, tetapi juga perlu cemerlang dari segi sosial dan emosi. Keghairahan masyarakat terhadap budaya ‘A’ seharusnya mencakupi integrated knowledge, iaitu kesepaduan ilmu yang menyeluruh, merangkumi keseluruhan sistem hidup.

Dengan demikian, kes bunuh diri dalam kalangan pelajar mungkin dapat dikurangkan kerana para pelajar menyedari peranan mereka masih belum berakhir sekalipun gagal dalam akademik.

– MOHD. FAISAL MUSTAFFA,

Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya,

Kuala Lumpur.

Tersiar dalam utusan Malaysia 18 jANUARI 2007

Saturday, September 3, 2011

Hari Bumi Sedunia


Saya tertanya-tanya apakah yang menyebabkan Yahoo dan Google menukar warna logo mereka kepada warna hijau pada hari itu. Logo Yahoo seperti tiga segi kitar semula, manakala google lebih kepada batang pokok yang berwarna hijau. Saya bertanya kepada sahabat-sahabat, masing-masing menerka jawapan. Ada yang berpendapat Yahoo dan Google merebranding semula logo mereka kepada yang lebih mesra alam. Ada juga sahabat yang berpendapat bahawa mungkin sempena hari alam sekitar.

Apabila disoal kembali, masing-masing tiada jawapan yang tepat. Perkara tersebut saya biarkan kerana saya berpendapat tiada gunanya saya fikirkan sesuatu yang saya tidak pasti jawapannya.Pada saat itu saya pening memikirkan peperiksaan yang bakal dihadapi. Tidak terlintas langsung untuk mengkaji punca kenapa warna merah dan biru bertukar menjadi hijau.

Semalam saya sempat membalas kunjungan daripada sahabat saya Hilman. Melalui blog beliaulah saya ketahui bahawa hari “hijau” tersebut merupakan hari bumi sedunia. Baru saya tahu bahawa adanya hari bumi sedunia yang disambut pada tanggal 22 April setiap tahun.

Terlalu banyak hari yang perlu disambut saban tahun, sehingga menyebabkan saya tidak tahu hari apa yang disambut melainkan yang sudah popular dalam kalangan masyarakat. Hari Merdeka bagi rakyat Malaysia, Hari Buruh, Hari Guru, Hari Mahasiswa Sedunia, Remembrance Of Al-Quds, Hari Ibu, Hari Ayah dan lain-lain. Jika dihitung terlalu banyak.

Khabarnya sambutan ini diasaskan oleh Gaylord Nelson pada tanggal 22 April 1970. Beliau merupakan senator Amerika Syarikat yang begitu mengambil berat berkenaan isu alam sekitar. Rentetan daripada perjuangan beliau, maka tarikh 22 yag dicanangkan oleh beliau diterima pakai sebagai hari bumi sedunia. Kemudiannya beliau menggagaskan lagi pada 5 Jun 1972 iaitu Hari Lingkungan Hidup Sedunia.

Sambutan Hari Bumi Sedunia ini bukanlah adat kebiasaan masyarakat dinegara kita. Bahkan saya yakin dan percaya sekiranya ianya disambut, akan wujud pihak yang mengatakan ianya adalah perkara baru yang direka-reka. Tiada nas di dalam al-Quran dan hadis baginda SAW yang menyatakan berkenaan sambutan Hari Bumi Sedunia ini. Bagi sesetengah golongan lagi mereka seperti tidak ambil endah berkenaan hal ini. Bagi mereka tiada maknanya. Namun saya yakin, bagi pecinta alam sekitar, Hari Bumi Sedunia akan dimanfaatkan sebaik-baiknya untuk menunjukkan rasa cinta mereka kepada bumi ini.

Kita boleh melihat sendiri, Amerika Syarikat merupakan negara yang beria-ia -menyambut Hari Bumi Sedunia ini, tetapi merekalah yang menjadi “tangan-tangan” jahat merosakkan bumi ini. Lihatlah bagaimana mereka menggeledah bumi Afghanistan dan Iraq. Beribu-ribu rangkaian bom ditaburkan di atas muka bumi ini. Bahan kimia inilah yang banyak mencemarkan alam sekitar. Namun mereka tidak menyedari bahawa perbuatan buruk mereka diperhatikan oleh penduduk seluruh dunia. Mereka berlagak sebagai polis dunia untuk menentang keganasan. Sewajarnya gelaran polis dunia ini wajar ditukar kepada perompak dunia.

Apa yang saya ingin ingatkan kepada sahabat-sahabat, tugas kita sebagai khalifah Allah adalah untuk menjaga muka bumi ini daripada dirosakkan oleh tangan-tangan yang tidak bertanggungjawab. Jangan sekadar kita mencanangkan Hari Bumi Sedunia, tetapi kita sendiri yang menjadi agen perosak kepada muka bumi ini.

Ketahuilah bumi yang kita diami ini adalah anugerah Allah yang tidak ternilai harganya. Firman Allah SWT di dalam surah Toha ayat ke 6, “ Apa yang ada di langit, segala yang ada di bumi, segala yang wujud di antara keduan-duanya dan semua yang wujud di bawah tanah, semuanya kepunyaan Allah”.

Friday, September 2, 2011

Hadis Berkenaan Ashabul Ukhdud

Haddab bin Khalid menceritakan kepada kami daripada Hammad bin Salamah daripada Tsabit bin Abdul Rahman bin Abu Laila daripada Suhaib bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

Pada zaman sebelum kamu, ada seorang raja yang mempunyai seorang ahli sihir. Apabila ahli sihir tersebut telah tua, dia berkata kepada raja, "usiaku telah lanjut, berilah kepadaku seorang ghulam yang dapat aku ajarkan kepadanya ilmu sihir." Maka diberikan kepadanya seorang ghulam untuk diajarkan ilmu sihir kepadanya. Dalam perjalanan menuju kepada ahli sihir terdapat seorang rahib. Maka ghulam bertemu dengannya, mendengar pengajarannya dan tertarik dengannya. Setiap kali ghulam mendatangi ahli sihir, dia akan melalui rahib dan bertemu dengannya. Apabila dia mendatangi ahli sihir, maka dia dipukul. Lalu dia mengadu perkara tersebut kepada rahib.
Rahib menjawab, “apabila kamu takut kepada ahli sihir, maka katakanlah, keluargaku menyebabkan aku terlewat. Apabila kamu takut kepada keluargamu, maka jawablah ahli sihir menyebabkan aku pulang lewat.” Keadaan tersebut berterusan sehiggalah pada suatu hari dia bertemu dengan seekor binatang besar yang menghalang perjalanan orang ramai. Ketika itu, ghulam tersebut berkata, “pada hari ini aku akan mengetahui adakah ahli sihir yang lebih afdhal ataupun rahib yang lebih afdhal.” Maka dia mengambil seketul batu lalu berdoa,”Ya Allah, sekiranya urusan rahib lebih Kamu sukai daripada urusan ahli sihir, maka bunuhlah binatang ini sehingga orang ramai dapat lalu lalang.” Dia pun melontarnya, maka binatang tersebut mati dan orang ramai dapat lalu lalang.

Lalu dia menceritakan perkara tersebut kepada rahib. Maka rahib berkata, “Wahai anakku, kamu pada hari ini adalah lebih afdhal daripadaku. Sesungguhnya aku melihat bahawa urusanmu telah sampai pada satu peringkat. Kamu akan diuji. Sekiranya kamu diuji, janganlah kamu menceritakan tentang aku”. Ghulam tersebut mempunyai kebolehan mengubati penyakit buta semenjak lahir, sopak dan dia juga mengubati pelbagai lagi penyakit.

Seorang pembesar diraja yang sentiasa bersama raja telah mendengar kisah kebolehan ghulam. Beliau adalah seorang buta. Lalu beliau mendatanginya dengan membawa hadiah yang banyak. Beliau berkata, “semua yang aku kumpulkan ini adalah untuk kamu sekiranya kamu dapat menyembuhkan aku.” Ghulam menjawab, “aku tidak boleh menyembuhkan seseorang pun. Yang menyembuhkan hanyalah Allah. Apabila kamu beriman kepada-Nya, aku akan berdoa kepada-Nya, maka Dia akan menyembuhkan kamu.” Lalu beliau beriman, maka Allah menyembuhkan penyakitnya. Kemudian beliau mendatangi majlis raja. Beliau duduk di sisi raja sebagaimana sebelumnya. Raja berkata kepadanya, “wahai fulan, siapakah yang telah mengembalikan penglihatanmu?” Beliau menjawab, “Tuhanku.” Raja bertanya lagi, “adakah kamu mempunyai tuhan selainku?”
Beliau menjawab, “tuhanku dan tuhanmu adalah Allah.” Beliau terus menerus diseksa sehinggalah beliau menceritakan tentang ghulam. Maka ghulam pun dibawa mengadap. Raja berkata kepadanya, “wahai anakku, sesungguhnya sihir kamu telah sampai ke peringkat dapat menyembuhkan penyakit buta, sopak dan pelbagai lagi yang kamu lakukan.” Ghulam menjawab, “aku tidak boleh menyembuhkan sesiapa pun. Yang menyembuhkan hanyalah Allah.” Maka dia pun diseksa. Dia terus-menerus diseksa sehinggalah dia menceritakan tentang rahib. Maka rahib dipanggil lalu dikatakan kepadanya, “tinggalkan agamamu.” Rahib enggan berbuat demikian lalu dibawa gergaji dan diletakkan di tengah-tengah kepalanya sehinggalah tubuhnya terbelah dua.

Kemudian dibawa pembesar diraja dan dikatakan kepadanya, “Tinggalkan agamamu.” Dia enggan lalu diletakkan gergaji di tengah-tengah kepalanya sehinggalah tubuhnya terbelah dua. Selepas itu ghulam dibawa dan dikatakan kepadanya, “tinggalkan agamamu.” Dia enggan lalu dia diserahkan kepada sekumpulan tentera raja. Raja berkata, “pergilah kamu semua membawa ke bukit sekian-sekian. Dakilah ia. Apabila kamu sampai kemuncaknya, jika dia meninggalkan agamanya (maka jangan apa-apakan dia), jika tidak, maka campakkanlah dia. Mereka pergi membawanya dan mendaki bukit tersebut.
Ghulam pun berdoa, “Ya Allah, selamatkanlah aku dengan cara apa jua yang kamu sukai.” Lalu bukit bergoncang dan mereka semua jatuh. Ghulam pun pulang untuk menemui raja. Rja berkata kepadanya, “apa yang telah dilakukan oleh kawan-kawan kamu?” Ghulam menjawab, “Allah telah menyelamatkan aku daripada mereka.” Lalu dia dihantar kepada sekumpulan tentera yang lain. Raja berkata, “pergilah kamu semua membawanya ke sampan. Bawalah dia ke tengah lautan, jika dia meninggalkan agamanya (maka jangan apa-apakan dia), jika tidak, campakkan dia ke laut. Maka mereka pergi membawa ghulam lalu dia berdoa, “Ya Allah, selamatkanlah aku dengan apa cara yang Kamu sukai.” Maka sampan pun terbalik dan mereka semua tenggelam. Ghulam pun pulang untuk menemui raja. Raja berkata kepadanya, “apakah yang dilakukan oleh kawan-kawan kamu?” Dia menjawab, “Allah telah menyelamatkan aku daripada mereka.”

Kemudian dia berkata kepada raja, “sesungguhnya kamu tidak boleh membunuh aku sehingga kamu melakukan apa yang aku suruh.” Raja berkata apakah dia?” Ghulam menjawab, “kamu kumpulkan orang ramai di suatu kawasan lapang dan kamu salibkan aku pada sebatang pokok. Kemudian kamu ambil anak panahku daripada bekasnya, dan letakkan pada busarnya. Selepas itu sebutlah, “dengan nama Allah, Tuhan ghulam dan panahlah aku. Sekiranya kamu melakukan yang demikian, kamu boleh membunuhku.” Maka raja pun mengumpulkan orang ramai di suatu kawasan lapang,menyalibnya pada sebatang pokok, kemudian mengambil anak panah kepunyaan ghulam daripada bekasnya dan meletakkan pada busarnya.
Selepas itu raja berkata, “dengan nama Allah, Tuhan ghulam,” sambil melepaskan anak panah menuju sasarannya.anak panah tersebut kena pada bahagian di antara mata dan telinga ghulam lalu dia meletakkan tangannya pada tempat panahan dan meninggal. Orang ramai pun berkata, “Kami beriman dengan tuhan ghulam. Kami beriman dengan tuhan ghulam. Kami beriman dengan tuhan ghulam.” Maka raja pun datang dan dikatakan kepadanya, “apakah tuanku tidak melihat apa yang tuanku takuti.
Sesungguhnya, demi Allah! Ia telah menimpa tuanku. Orang ramai semuanya telah beriman.” Lalu raja memerintahkan supaya digalikan parit dan dinyalakan api. Raja berkata, “sesipa yang tidak kembali kepada agama asalnya, maka humbankan dia ke dalamnya.” Mereka pun melaksanakan perintahnya sehinggalah datang giliran seorang perempuan dengan membawa bayinya. Dia berhenti kerana takut untuk terjun ke dalam api. Lalu bayinya berkata, “wahai ibu, bersabarlah, sesungguhnya ibu berada di atas kebenaran.”

Thursday, September 1, 2011

Tun Sudah Keluar UMNO?

Saya tertarik dengan isu Tun Dr (TDM) daripada UMNO kerana tidak berpuas hati dengan kepimpinan Pak Lah. Sebagai seorang mahasiswa yang tidak menyebelahi mana-mana pihak. Tindakan TDM ini mengikuti jejak langkah tiga orang Presiden UMNO sebelum ini iaitu Dato Onn Jaafar, Tunku Abdul Rahman dan Tun Hussien Onn. Cuma Tun Abdul Razak yang mati di dalam perjuangan UMNO. Itu pun disebabkan beliau mati ketika masih berkhidmat di dalam kerajaan. Sekiranya Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi turun daripada jawatan PM, saya tertanya-tanya adakah beliau akan keluar daripada UMNO. Ataupun beliau akan